603f8b3ac4b7e.png

شبانه‌های کویر: دفتری از افسانه‌های عامیانه جلگه سنخواست

مکان چاپ: مشهد ناشر: انتشارات محقق تاریخ چاپ: ۱۳۸۱ هجری شمسی زبان: فارسی

سنخواست با فاصله حدود هشتادکیلومتری بجنورد، از نواحی نیمه‌خشک و بیابانی شمال خراسان محسوب می‌شود. نویسنده در این کتاب برای جلوگیری از دفن بیشتر فرهنگ عامه منطقه از جمله حکایات، قصه‌ها و افسانه‌ها، پای صحبت افراد مختلفی نشسته تا غبار از چهره افسانه‌ها بزداید. طبقه‌بندی افسانه‌های این منطقه در این کتاب بر این اساس بوده است: افسانه‌هایی با شخصیت‌های انسانی، افسانه‌هایی با شخصیت‌های حیوانی، افسانه‌هایی با شخصیت‌های انسانی و حیوانی، افسانه‌هایی با شخصیت‌های موهوم و خیالی.

منابع مشابه بیشتر ...

62b1bfbd45813.png

دانش و شبه دانش: دانستنی‌هایی درباره خواب، هیپنوتیزم، تله‌پاتی، حافظه، معرفت شهودی، زبان جانوران و غیره

گروهی از نویسندگان

باورهای خرافی و نادرست بین همه قوم‌های کهن و در همه سرزمین‌ها دیده می‌شود؛ ولی با گسترش این باورها به جاهای دیگر و ادامه آنها در طول تاریخ، به‌ویژه در زمینه‌های شبه علمی تا اندازه زیادی از سرزمین «میان دورود» ـ بین النهرین ـ بوده است. این کتاب به مناسبت ایجاد اعتماد در جوانان نسبت به دانش تهیه شده است. مقالات این کتاب که با استفاده از کارهای دانشمندان ویژه انتخاب شده‌اند، نشان می‌دهد که به چه موضوع اساسی و کلیدی دانش پرداخته شده است.

5e39c66c5217a.png

اسطوره‌های ایرانی

وستا سرخوش کرتیس

گلچینی از مشهورترین و زیباترین داستان‌های اسطوره‌ای ایران که از کهن‌ترین روزگاران تاکنون سینه به سینه روایت شده یا در ادبیات به صورت منظوم و منثور باقی مانده‌اند و عنصر مهمی از میراث فرهنگی این سرزمین هستند. داستان‌ها از متونی چون اوستا و بندهش و شاهنامه و خمسه نظامی و امثال آن برگزیده شده و با زبانی ساده و روشن، بدون تفصیل و پرداختن به جزئیات بازگو شده‌اند و خواننده را به آسانی با مهم‌ترین و جذاب‌ترین قصه‌ها و چهره‌های افسانه‌ای ایران آشنا می‌کنند. نویسنده بیان می‌کند که هدفش از تدوین این کتاب، ارائه دیدگاهی کامل و تفصیلی از کلیه اسطوره‌های شناخته‌شده ایرانی نبوده است، بلکه هدف اصلی وی نشان دادن اهمیت و استمرار اسطوره‌های ایرانی از دوران باستان به دوران اسلامی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57d0fec95560f.PNG

بررسی تأثیر کاربرد استعاره بر حافظه افراد دوزبانه

حسین اسکندری

در این پژوهش کوشیده‏ایم تا تفاوت عمل‏کرد کلی را در حافظۀ افراد دو‏زبانه درباره عبارت‏های استعاری و غیر‏استعاری با یکدیگر مقایسه کنیم و بدین منظور، از‏میان دانشجویان داوطلب دو‏زبانه آذری‏زبان، سی نفر را برگزیده‏ایم. برای بررسی عمل‏کرد حافظه آزمودنی‏ها، نخست سی عبارت استعاری و غیراستعاری آذری را در‏برابر آنها گذاشتیم و از آنها آزمون فرا‏خوانی آزاد گرفتیم؛ سپس به‏منظور مقایسه عمل‏کرد حافظه در زبان‏های اول و دوم، سی عبارت استعاری فارسی و آذری را در‏اختیار آزمودنی‏ها قرار دادیم و از آنان آزمون فرا‏خوانی آزاد گرفتیم. فرضیه‏های پژوهش با استفاده از آزمون آماری t گروه‏های وابسته آزموده شده‏اند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه‏ها نشان می‏دهند که میزان فرا‏خوانی مواد استعاری، به‏گونه‏ای معنا‏دار، بیش‏از مواد غیر‏استعاری است؛ افراد دو‏زبانه، استعاره‌های زبان اول را بیش‏از استعاره‌های زبان دوم به‏یاد می‏آورند و این تفاوت،‌ از‏نظر آماری معنا‏دار است. با توجه به این یافته‌ها می‏توان نتیجه گرفت که مفاهیم استعاری به‏سبب برخوردار‏بودن از خصوصیات خاص شناختی، دارای ویژگی‌هایی هستند که کاربرد آنها قدرت به‏خاطر‏سپردن مواد را افزایش می‌دهد؛ همچنین در زبان اول، توان انتقال مفاهیم هیجانی، بیش‏از زبان دوم است و بنابراین، استعاره‌های زبان اول از اولویت‌شناختی برخوردارند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
مقاله
572840adcce06.PNG

تصویر‌سازی سینمایی در تاریخ بیهقی

حسین اسکندری

تصویرسازی طیفی از معانی را از صورت‌سازی‌های شاعرانه تا عکس و فیلم در بر می‌گیرد. تکنیک‌های سینمایی امکان بازنمایی عینی طبیعت و روایت را به هنرمند امروزی می‌بخشد. لازمه تصویرگری، در بدو امر، نگاهی زیبا و دقیق به طبیعت و وقایع است که در آثار ادیبان قرون گذشته نیز دیده می‌شود. در توصیفات و روایت‌های آنها ظرافت‌هایی هست که سینماگر امروزی با استفاده از دوربین فیلمبرداری قادر به بهره‌برداری عینی از آنهاست. این تحقیق بر بخش‌هایی از متن تاریخ بیهقی تمرکز می‌کند که غنای دراماتیک و بصری بیشتری دارند. بعد از ذکر کلیاتی درباره تصویر در تاریخ بیهقی، تکنیک‌های سینمایی معرفی، و هنر بیهقی در هر مورد نشان داده می‌شود. در پایان هر بخش نیز صحنه‌هایی از فیلم‌های معروف جهان به‌عنوان شاهد، با صحنه‌هایی از تاریخ بیهقی مقایسه می‌شود.

هنر/مطالعات عمومی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله