جشن نوروز که خاستگاه اصلی آن ایران است، از سده‌ها و هزاره‌های پیش، به بسیاری از منطقه‌ها و شهرهای دورونزدیک جهان راه یافته و رایج شده، دوام پیدا کرده و با همین نام در گستره‌ای بزرگ برگذار شده است. این کتاب اختصاص به بررسی آداب و رسوم نوروز دارد و در آن مباحثی چون نام‌گذاری و علل پیدایش نوروز، مقدمات نوروزی، نوروز و جنبه‌های مختلف آن، جشن‌ها و مراسم نوروزی، مؤخرات نوروزی، سیری تاریخی و نوروز و .... بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6519922e70643.jpg

نوروز جمشیدی

منوچهر جمالی

همه نیازها و سودهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ما، ریشه در این مایه های فرهنگی دارند. و وارونه پنداشت آنها، فرهنگ ما رونوشت تاریخ ما نیست. پیشینه فرهنگی، غیر از سنت فرهنگی است. چه بسا فرهنگ، علیرغم تاریخ، بالیده است. اسطوره های مردمی ما، فرهنگ بسیار عالی علیرغم تاریخ سیاسی و دینی و نظامی ما فراهم آورده است. فرهنگ سیاسی ما را، حکومتمداران فراهم نیاورده اند، بلکه مردم ما، همان مردمی که اکنون از پژوهندگان و روشنفکران، بخود رها ساخته شده اند. و نوروز جمشیدی نیز، یکی از بزرگترین ستونهای این بنای فرهنگ سیاسی است...

62274a16de6c0.png

ایران نامه یا کارنامه ایرانیان در عصر اشکانیان (جلد سوم)

عباس شوشتری (مهرین)

این مجلد از ایران نامه به کارنامه ایرانیان در عصر اشکانیان اختصاص یافته است. نگارنده در این کتاب تصاویر دو نوع توانایی را کشیده است؛ یکی تواناییی عزم و همت که مظهر آن شجاعت و استقامت است و در جهانگیری و کشورداری ایرانیان عصر اشکانیان پدید می‌شود و دیگر توانایی فکر که ظهور آن در افکار دانشمندان و گفته آنهاست و برای خوانندگان بهترین غذای معنوی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6391ce823c570.jpg

مختصر تاریخ ایران در دوره افشاریه و زندیه

رضا شعبانی

کتاب «مختصر تاریخ ایران در دوره های افشاریه و زندیه» اثر رضا شعبانی، در شش بخش تدوین شده است. تاریخ سیاسی افشاریه / تاریخ سیاسی زندیه / نظام اداری و حکومتی ایران در دوره های افشاریه و زندیه / نظام اجتماعی در دوره های افشاریه و زندیه / نظام اقتصادی ایران / مناسبات خارجی ایران در ادوار افشاریه و زندیه دو سلسله ی افشاریه و زندیه که پس از درهم ریختگی و فروریزی دولت صفوی روی کار آمدند، در صحنه ی پرتلاطم تاریخ ایران عمر کوتاهی داشتند. با این که هر دو سلسله امتیازات و مشخصات خاص خود را دارند، ولی نکات مشترکی دارند که به طور خلاصه عبارتند از: هر دو سلسله متکی بر وجود یک فردند؛ نادر و کریم خان. هر دو سلسله از نظر ساختار سیاسی و روال فکری عشایری و قبیله ای بودند. هر دو حکومت، جنگجو و مبارز بودند و حکومت آن ها نظامی بود و سرانجام این که ادوار جانشینی هر دو شهریار افشار و زند بسیار به هم شبیه است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
6391c83200c5b.jpg

مبانی تاریخ اجتماعی ایران

رضا شعبانی

بررسي شيوه هاي زندگي و چگونه چهره يابي تاريخي مردمي كه هزاران سال است در عرصه معيني از زمين به سر مي برند و يكي از بانام و نشان ترين و پايدارترين فرهنگ هاي جهاني را به خود اختصاص داده اند و درازاي عمر پر زحمت خود مخاطره هاي بسياري را از سر گذرانيده اند چارچوب اصلي بحث علمي كتاب را تشكيل مي دهد.کتاب در پنج بخش و هجده فصل به اموري چون مراکز زيستي مردم در روستاها،شهرها و مناسبات اقتصادي،فرهنگي،اخلاقي،اجتماعي،ديني،عقيدتي و...توده ها را در سطوح بي شمار فردي و جمعي مي پردازد .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب