ولایت محال ثلاث (تنکابن، کلارستاق، کجور) گرچه بخش کوچکی از کشور پهناور ایران را تشکیل می‌دهد ولی گذشته‌ای پرماجرا و تاریخی پرحادثه دارد. بررسی دقیق از تاریخ تحولات سیاسی این ولایت قدیمی و نشیب و فرازهای پیش آمده در آن به ویژه در نهضت مشروطه اول و دوم، علاوه بر آنکه دلیلی بر رشد افکار سیاسی مردم منطقه می‌تواند باشد، نشانی هم از علاقه‌مندی مردم این سامان به سرنوشت سیاسی خویش به ویژه کشور ایران دارد. اگرچه تحولات پیش‌آمده در این ولایت، با روند کلی تحولات مملکت وجوهات مشترکی دارد ولی بدون شک برخی از مختصات آن با تاریخ گذشته منطقه بی‌ارتباط نبوده زیرا تعدیات حکومت مرکزی و حاکمان دست نشانده آنان به مردم خاصه از زمان سلسله صفویه به بعد و داستانهای رایج از ظلم بی‌حد و حساب والیان از سال 1200 ه.ق تا استقرار رژیم مشروطه، که نمونه بارز آن سلب آزادی و تجاوز به حق و حقوق و غصب اموال و اراضی مردم توسط حاکمان بودبه مرور مردم را در رسیدن به اهداف مشترک که مبارزه با دستگاه حاکمه باشد نزدیک‌تر ساخت تا آنجا که اولین واکنش آنان را در مقابل حکومت به صورت حرکتی منسجم در واقعه رژی و شورش مردم تنکابن علیه حاکم آنجا می‌توان دید. تداوم این قبیل اعتراضات اعم از پنهان و آشکار در یک دهه و چندین سال بعد در آغاز نهضت مشروطیت ایران به حرکتی کاملا انقلابی بدل و به قیام مردم علیه حکومت استبدادی و استقرار رژیم مشروطه منجر گردید که در نوع و عصر خود بی‌نظیر بود....

منابع مشابه بیشتر ...

65df3bdcc2a61.jpg

بزرگان تنکابن

محمد سمامی حائری

«بزرگان تنكابن» عنوان كتابي است كه به ذكر احوال و آثار بزرگان تنكابن و رامسر پرداخته است. مؤلف در مقدمه ي كتاب مي نويسد: ابتدا تصميم بر اين بود كه فقط بزرگان رامسر را تدوين نمايم ولي پس از شروع به نوشتن دریغم آمد كه بزرگان منطقه ي تنكابن را تنظيم ننمايم. فهرست بزرگاني كه ايشان در اين شهر به ذكر و شرح حال آنها پرداخته به 353 نفر مي رسد كه به همت كتابخانه ي عمومي آيت الله العظمي مرعشي نجفي (رحمت الله عليه) منتشر شده است.

65b67385d8e40.jpg

اسنادی از زرتشتیان معاصر ایران

تورج امینی

در این کتاب مجموعه اسناد مربوط به زرتشتیان معاصر ایران، از اواسط حکومت ناصرالدین شاه قاجار تا اواسط دوران پهلوی دوم ( 1258 1338ش) که در آرشیو "سازمان اسناد ملی ایران "نگهداری می‌شود به چاپ رسیده است .اسناد این مجموعه در 10فصل جداگانه طبقه‌بندی شده که عبارت‌اند از1 : مانکجی صاحب، 2 ارباب جمشید، جمشیدیان، 3 ارباب کیخسرو شاهرخ، 4 مدارس، بنگاه‌های فرهنگی و موقوفات، 5 انجمن‌ها، 6 مهاجرت، آمار و مسافرت، 7 تغییر مذهب، 8 وقایع و حوادث، 9 تجار، تجارتخانه‌ها و مسائل مالیاتی، 10 اسناد متفرقه .در ابتدای هر فصل از کتاب نوشته‌ای کوتاه درباره موضوع اصلی اسناد آن فصل فراهم آمده، همچنین نگارنده توضیحاتی برای استفاده بیشتر به صورت پانوشت تهیه و تحریر نموده است .در ابتدای کتاب نیز فهرست موضوعی اسناد درج گردیده است .در این کتاب در مجموع متن حروف چینی شده 489سند به چاپ رسیده است .در بخش پایانی کتاب نیز تصویر تعدادی از اسناد، عکس‌هایی از زرتشتیان معروف و فهرست اعلام آمده است.