این کتاب دربرگیرنده یادداشت‌های سفر حج و زیارت حرمین شریفین، مرقد مطهر حضرت زینب (س)، بیت المقدس و مشاهد مشرف عراق است. نویسنده از نخستین دانش‌آموختگان رشته مهندسی برق و ماشین از دانشگاه علم و صنعت و از پایه‌گذاران صنعت سیمان ایران است که در تأسیس چند کارخانه سیمان در استان‌های ایران نقش مهم داشته است. مهندس سالور قاجار به سال 1335 شمسی به حج مشرف شد و از آنجا به دمشق برای زیارت بارگاه حضرت زینب و به بیت‌المقدس، لبنان و سپس زیارت ائمه (ع) به عراق رفت. نثر این سفرنامه ادبی است و گاه از چاشنی شعر، آیات و روایات نیز سود برده است. بخش از کتاب را آگاهی‌های تاریخی مکان‌ها و آثار مقدس تشکیل می‌دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

6623b91d579d2.jpg

سفرنامه حج و راهنمای حج

حسین ذوالقدر شجاعی

نویسنده این سطور حسین فرزند مرحوم محمدهاشم مشهور به ذوالقدر شجاعی کارمند پایه 9 وزارت دارائی (ممیز مستقل حسابهای اداره کل درآمدها) که در ذیحجه سال 1374 برابر با تیر 1334 شمسی توفیق تشرف به مکه معظمه را داشتم از همان روزهای اولیه مراجعت قصد داشتم که شرح جریان این سفر روحانی را به رشته تحریر درآورم که هم خاطرات این مسافرت ثبت و ضبط شده و هم آنکه شاید برای علاقمندان راهنمای مفید و سودمندی شود ولی از بدو ورود به تهران رعایت نزاکت های اجتماعی و دید و بازدیدهای سروران عزیز و دوستان گرام مجال شروع باین کار را نمی داد اینک که فی الجمله فراغتی حاصل گردیده است اقدام به تحریر نموده و از خداوند بزرگ حسن ختام آنرا مسئلت دارم.

63beb735f3211.jpg

پستوی خاطرات ایرانی ها

محمد بابک نیا

منظور از گردآوری این مجموعه آگاهی از وضع و حال اکثر نیاکان زحمت کش و ستم کش و بردبارمان است که حدود سه هزار سال در این سرزمین عمر گذرانده و بارها و بارها با هزاران گونه سختی و فلاکت و جان کندن در حفظ و نگهداری آن کوشیده اند تا توانسته اند آن را به ما برسانند و ما نیز دریابیم که بازماندگان چه کسانی هستیم و چه امانتی را تحویل گرفته ایم و بنابر شرایط و اوضاع و احوال این روزگار چگونه آن را به آیندگان بسپاریم...