در گفتارهای این کتاب از پانزده دریچه به فردوسی و شاهنامه او نظر شده است. مباحثی که در این کتاب مطرح شده، عبارتند از: تاریخ تألیف شاهنامه و زندگی فردوسی، ترکیب شاهنامه، مدارک و پیشینیان فردوسی، فردوسی و دقیقی، اقتباس‌ها، استطراد غنایی، جهانی‌بینی و ایمان فردوسی، میهن، شاه و فرّ، پهلوان و پهلوانی، جنگ، پندارها و رفتارها، برخی از ویژگی‌های هنری شاهنامه، همانندی‌های شاهنامه با ادبیات جهان.

منابع مشابه بیشتر ...

65a2913487803.jpg

کتاب شاهنامه فردوسی: نثر: اساطیر - جلد اول (از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون)

علی شاهری

این مجموعه شامل تمام شاهنامه است که برای راحتی خوانندگان جوان که به تاریخ و تمدن کشور خود علاقه دارند و می خواهند با شاهنامه آشنا شوند، به نثر ساده برگردانده شده و در سه بخش شامل: 1. بخش اساطیر 2. بخش پهلوانی 3. بخش تاریخی تنظیم شده است. بخش اساطیر از پادشاهی کیومرث شروع شده و تا مرگ فریدون ادامه دارد. بخش پهلوانی از پادشاهی منوچهر و ظهور خاندان سام شروع می شود و تا مرگ رستم و فرزندش فرامرز ادامه دارد و بخش تاریخی که با پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار شروع شده تا مرگ یزدگرد و تسلط عربها بر ایران ادامه می یابد.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6125b6351af16.png

خردنامه پارسایان: روایتی دیگر از شاهنامه فردوسی

ماگالی تودوا

این کتاب گزارشی فشرده از تمامی شاهنامه فردوسی است. در میان گزیده‌ها و خلاصه‌های بسیاری که از شاهنامه فردوسی ساخته و پرداخته‌اند، آنچه همچنان وجود این دفتر را توجیه می‌کند کوتاهی، فراگیری و سادگی بیان آن است. کوشیده شده تا این کتاب زبانی گویا و رسا اما نه‌چندان آسان داشته باشد. نثر این دفتر آمیزه‌ای از زبان شاهنامه فردوسی و شیوه گفتار امروزیان است. از روش سره‌نیوسی پرهیز شده، اما همچون آفریدگار شاهنامه به ضرورت واژگان عربی به کار برده نشده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
کتاب
5b85456256595.png

کلیله و دمنه منظوم

کلیله و دمنه قانعی طوسی که در این کتاب با تصحیح ماگالی تودوا منتشر شده است، البته از شاهکارهای شعر فارسی نیست؛ ولی از لحاط تاریخ دوره مغول و تحقیق ادبیات ایران اهمیتی دارد و یکی از نکات مهم آن این است که منظومه قانعی شامل ابیات فردوسی نیز می‌باشد که این بیت‌ها در کار تصحیح شاهنامه بی‌فایده نیست. همچنین این مثنوی از لحاظ تصحیح اصل کلیله و دمنه نصرالله منشی نیز مفیده است.

نثر/متون کهن/ادبی نظم/شعر کلاسیک
کتاب