606f0e70ce305.png

گزیده اشعار فرخی سیستانی با معنی واژه‌ها و شرح بیت‌های دشوار و برخی نکته‌های دستوری و ادبی

مکان چاپ: تهران ناشر: صفی علیشاه تاریخ چاپ: ۱۳۶۹ هجری شمسی زبان: فارسی

نگارنده در مقدمه کتاب آورده است که ترتیب‌دادن گزینه‌ای از آثار فرخی دشوار است؛ چراکه سخن او همه خوش و ساده و دلپذیر است و بیشتر به ستایش یکی از بزرگان پایان می‌یابد، ناگزیر از مدایح فرخی به ذکر چهار قصیده که از نغزترین چکامه‌های پارسی است و با شرح حال شاعر نیز بستگی دارد، بسنده کرده و از دیگر قصاید ستایش‌ها را رها کرده و تنها مقدمه‌ها را که با وصفی دلپذیر از طبیعت یا تغزلی دلربا آغاز می‌شود، برگزیده و به ترتیب الفبایی دیوان مرتب کرده است. برای مزید فایده، به شرح برخی نکات دستوری و معنی واژه‌ها پرداخته و بیت‌های دشوار را شرح داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

626a8ced9d755.png

اشعار گزیده فرخی سیستانی برای دبیرستان‌ها

علی بن جولوغ فرخی سیستانی

شکی نیست که جوانانی که در دبیرستان‌ها دانش و فرهنگ می‌آموزند، باید از ادبیات زبان فارسی به قدر کفایت آگاه شوند و با نگارش‌های فصحا و بلغا مأنوس گردند و از این امر دو فایده بزرگ منظور است: نخست اینکه از آشناشدن با زبان و بیان سخنسرایان بزرگ رموز زبان فارسی را به‌خوبی درمی‌یابند و شیوه نگارش را فرامی‌گیرند. دوم اینکه آثار سخنگویان بزرگ البته از معانی و نکات اخلاقی و حکمتی و عرفانی و علمی و ذوقی خالی نیست و بنابراین مؤانست با آنها سبب تربیت اخلاق و وسعت ذهن و قوت فکر و سلامت ذوق می‌شود. به همین دلیل در این کتاب گزیده‌ای از اشعار فرخی سیستانی به همراه شمه‌ای از زندگی او برای دانش‌آموزان دبیرستان فراهم آمده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
5f6f7ecc60ba1.png

دیوان حکیم فرخی سیستانی

علی بن جولوغ فرخی سیستانی

فرخی مدیحه‎سرایی است فصیح البیان. در تغزل، ملیح و شیرین‎زبان. طبعی ساده و سرشار دارد. در سخن راه تعقید و تکلف و تخیلات غریب ناپسند نمی‎سپارد. کلامش منسجم و منظم و بیانش مطبوع و دلنشین است. رقت و سلاست و فصاحت و جزالت از شعرش پیداست. فکر روشن و قریحه مستحسن و روح نشاط و طرب در بیانش ظاهر و هویدا و معانی فلسفی و دقایق حکمی و نکات اخلاقی در کلماتش کمتر دیده می‎شود. در حسن تغزل سرآمد همگان است. در حلاوت بیان و اقتدار بر تعبیر معانی لطیف و حسن صیاغت در قوالب الفاظ مأنوس و احتراز از استعمال و ایراد کلمات غریب و وحشی استادی زبردست است. شعرش خالی از حشو و تصنعات نامطبوع است. این کتاب دربرگیرنده دیوان اشعار اوست که در قالب‌های قصاید، ترجیعات، قطعات و غزلیات، و رباعیات تنظیم شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب