کالج فورت ویلیام را در سال 1800 مارکیز ولسلی تأسیس کرد. این کالج کم‌کم به یکی از مهم‌ترین مراکز شرق‌شناسی بدل شد و در آن شماری از محققان هندی و انگلیسیس برای تجدید حیات زبان‌های گوناگون هندی، در زمینه لغت‌شناسی مشغول به کار شده‌اند. این فهرست شامل بخشی از نسخه‌های خطی مجموعه‌ای است که روزگاری در کالج فورت ویلیام کلکته محفوظ بود و آن در اصل تکمله‌ای است بر «فهرست نسخه‌های خطی کالج فورت ویلیام حاضر» به همت کتابخانه آرشیو ملی هند در دهلی تکثیر شده است. در این فهرست نسخ خطی در موضوع‌های گوناگون معرفی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63972e62bdb70.jpg

راهنمای فهرست مشترک نسخه های خطی فارسی پاکستان

انجم حمید

کار سترگ چاپ و نشر فهرست نسخه های فارسی پاکستان تالیف احمد منزوی در چهارده جلد در مدت سیزده سال به اهتمام و سرمایه مرکزتحقیقات فارسی ایران و پاکستان اسلام آباد به پایان رسید. در این رابطه خانم انجم حمید قدم پیش نهاد و طرح تهیه و تدوین و راهنمایی برای آن چهارده جلد پیشنهاد نمود و پس از تصویب و شروع کار، بعد از دو سال این کتاب به پایان رسید...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62b3073167bdb.jpg

فهرست مجموعه فورت ویلیام کالج (کلکته) در کتابخانه آرشیو ملی هند - دهلی نو

محمدرضا نصیری

این فهرست شامل بخشی از نسخه های خطی مجموعه ای است که روزگاری در کالج فورت ویلیام کلکته محفوظ بود و آن، در اصل، تکمله ای است بر فهرست نسخه های خطی کالج فورت ویلیام حاضر به همت کتاب خانه آرشیو ملی هند در دهلی تکثیر شده است. در این فهرست نیز نسخ خطی در موضوع های گوناگون معرفی شده است.

کلیات/فهارس
کتاب
614aec3939be0.png

شهید راه حقیقت و عشق؛ حسین بن منصور حلاج و آثار او

حسین بن منصور حلاج در تاریخ بشریت یکی از ستون‌های رفیع ایمان، عشق و شرف است، به عنوان شهیدی که همه مکتب‌های تفکر اسلامی را تحت تأثیر قرار داده، در دل‌ها جایگاهی خاص برای خود فراهم کرده است. این کتاب یکی از اهداف آن نشان دادن ارتباط حلاج و اقبال است. اثر به دو صورت کتاب طراحی شده و از هفت بخش شکل یافته است: زندگانی حلاج، مجادلات او، اندیشه‌ها و تأثیر او در کتاب اول در چهار بخش آمده است: روزگار او و محیط وی، حیات او و مجادلاتش، اندیشه‌های او تأثیرات او. کتاب دوم به آثار حلاج اختصاص داده شده و از این بخش‌ها تشکیل شده است: کتاب الطواسین، دیوان حلاج، سخنان حلاج و مناقب او.

شرح حال/تک نگاری
کتاب