در این کتاب به زیست‌نامه دو تن از نویسندگان مشهور همدان یعنی سیدمحمد یوسف زاده (غمام) و آقاشیخ موسی نثری پرداخته شده است. غمام همدانی (1253 ـ 1321 ش) از شعرا، ادبا و عرفای همدانی بود که در این نوشتار به جنبه شخصیتی و معرفتی او پرداخته نشده است، بلکه مدنظر در این کتاب، جنبه «سیاسی» غمام و نقشی بود که در جنبش مشروطه‌خواهی همدان و آگاه‌گری مردمان داشت. در بخش دوم کتاب به زندگی کامل و جنبه سیاسی و اندیشه‌های موسی نثری پرداخته شده است. او فاضلی ترقی‌خواه، روزنامه‌نگاری میهن‌دوست، رمان‌نویس و تاریخ‌دان، شارح ادب‌پیشه، فرهنگی بنیادگر، رئیس معارف‌پرور، ریاضی‌دان نوآور، سرآمد معاصران آن سامان بوده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی, حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61cb220f6a966.png

حکیم رازی: حکمت طبیعی و نظام فلسفی محمد بن زکریای صیرفی

پرویز اذکایی

حکیم رازی گذشته از جنبه پزشکی‌اش که آوازه جهانی گسترده‌ای یافته است، به لحاظ حکمت طبیعی، علم اثباتی و روش تجربی با فرانسیس بیکن قابل قیاس است و بر او فضل تقدم دارد. در این کتاب به حکمت طبیعی و نظام فلسفی رازی پرداخته شده و هدف از تألیف آن است که فلسفه به طور کلی و به معنای اخص کلمه یعنی حکمت طبیعی مادی و اینکه با درک فیزیک رازی دیگر جایی برای متافیزیک در فلسفه ایران نمی‌ماند، مگر برای ذهنی‌گرایان چاره‌ناپذیر و ایده‌آلیست‌های لفاظ و لغت‌باز.

شرح حال/تک نگاری
کتاب
60740c546c69a.png

ابوریحان بیرونی (افکار و آراء)

پرویز اذکایی

ابوریحان بیرونی از سرآمدان دانشمندان تمدن اسلامی و جهان است. دانشی نبوده است که بیرونی در روزگار خود به نگاه کارشناسانه در آن ننگریسته و نظری بدیع ابداع نکرده باشد. این کتاب با وجود حجم اندک گزارش و گزیده‌ای است از چهل اثر برجای‌مانده بیرونی که از گستردگی دانش‌های او در زمینه ریاضیات، علوم تجربی و علوم انسانی و حکمت نظری حکایت می‌کند. با این وجود خوانندگان کتاب با خلاصه تحقیقات و چکیده نظریات و نتیجه مطالعات ده‌ها تن دانشمند بیرونی‌شناس برجسته که با نقد و به‌گزینی گردآوری شده است، آشنا می‌شوند.

شرح حال/تک نگاری
کتاب