608154bfe4fc9.png

تیمورنامه: تاریخ خاندان تیموریه (Timur nama tarikh-e khandan-e Timuria (History of the Timurids

تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

در ابتدای این کتاب که با تصاویر منقش شده، آمده است: این تاریخ مشتمل است بر مجمل احوال حضرت صاحب‌قران گیتی‌ستان و اولاد امجاد آن حضرت و سوانح ایام حضرت عرض آشتیانی انارالله برهانه تا سال بیست و دوم در عهد دولت شاه بابا تصنیف شده حرره شاه جهان پادشاهان جهانگیر پادشاه بن اکبر پادشاه.

منابع مشابه بیشتر ...

644fa6526bd3f.png

جامع التواریخ: از آغاز سلطنت هلاکوخان تا پایان دوره غازان‌خان (جلد دوم)

رشیدالدین فضل الله همدانی

عظیم‌ترین شاهکار تاریخی که در عصر مغول به رشته تألیف درآمده و بزرگ‌ترین آثار ادبیات ایران کتاب «جامع التواریخ» تألیف خواجه رشیدالدین فضل‌الله است که شامل خصوصیات زندگانی و احوال مغول و عصر تسلط اینان است. این کتاب به امر غازان‌خان و اولجایتو در تحت سرپرستی وزیر معروف همدانی در سال 710 هـ.ق فراهم آمده و شامل سه مجلد است: جلد اول در تاریخ مغول، جلد دوم در تاریخ عمومی و عالم بنام اولجایتو، جلد سوم در جغرافیا. جلد سوم گویا از بین رفته یا تألیف نشده است.

625ab7fc93740.png

تاریخ قزلباشان صفوی در چند متن تاریخی ـ مذهبی عربی دوره اسلامی

گروهی از نویسندگان

در این کتاب گزارش چند متن تازه‌یاب درباره صفویان نخست آمده است. دو مورد آن، دو رساله خطی است که درباره قزلباشان نوشته شده و زاویه دید آنها، نقد قزلباشان از لحاظ مذهبی و ضمنا بیان ریشه‌های تاریخی آنهاست. در ادامه تاریخ صفویه نخست از روی چند متن از تواریخ عربی قرن دهم و یازدهم گزارش شده است؛ متونی که کمتر مورد توجه پژوهشگران ایرانی قرار گرفته است.