این کتاب دربرگیرنده اشعار میرزا حسن اصفهانی مشهور به صفی علیشاه است. او از بزرگان و مشایخ تصوف و سلسله نعمت‌اللهیه بود. بخش اول این کتاب با عنوان «نصایح و نوشته‌ها» مشتمل بر مراسلات یا نامه‌های صفی علیشاه است. در ادامه دیوان اشعار او آمده است. بیشتر اشعار او معروف و مشهور و زبانزد خاص و عام بوده است. او در غزل دنباله‌رو سبک عراقی است که از لحن تأثیرات معاصر نیز دور نمانده است. غزل‌ها و قصاید و مسمطات و ترجیعات و رباعیات را صفی در خلال سیلان دیگر کارهای عرفانی خود به مناسبت حال صوفیانه و شور و جذبه عارفانه می‌سروده است. بیشتر موضوع قصاید او درباره معرفت و عرفان، مراتب تجلی، مدح و منقبت ائمه اطهار به‌ویژه حضرت علی (ع) می‌باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63fb566375557.jpg

دیوان صفی علیشاه شامل: قصاید، غزلیات، ترجیعات، رباعیات

حاج میرزا حسن صفی علیشاه

حاج میرزاحسن اصفهانی، ملقب به صفی علیشاه از مشهورترین مشایخ و بزرگان متصوفه در اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری و از جمله فضلا و علما و بزرگان عرفاء سلسله نعمتاللهی بود. وی که شاعری توانا و عارفی مطلع بود، نخست از جمله مریدان منور علیشاه شیرازی، قطب سلسله نعمت اللهی محسوب میشد، اما پس از اینکه به نمایندگی از وی به تهران مهاجرت کرد و مدتی در این شهر اقامت نمود، خود رأساً ادعای قطبیت کرد و سلسله صفی علیشاهی را بنیان نهاد... سوگند خورده ایم بموی تو بارها تا بگذریم در غمت از اختیارها گفتم که دل بزلف تو گیرد مگر قرار زان بیخبر که داده بیاد او قرارها داند کسی که روزش از آنطره گشته شام بر عاشقان گذشته چسان روزگارها

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
60fbe8c348b37.jpg

عرفان الحق

حاج میرزا حسن صفی علیشاه

عرفان الحق مشتمل است بر مباحثی در باب عرفان، تذکره عارفان و اشعار عرفانی. حاج میرزا حسن اصفهانی متخلص به صفی و ملقب به صفی علی بی شک از بزرگترین عرفای اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری قمری است .بی‌شک از بزرگ‌ترین عرفای اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری قمری است که علاوه بر مقامات معنوی به معلومات ظاهری نیز آراسته و دارای طبعی شیوا و قلمی توانا بوده و از خود آثاری گران‌بها به جای گذارده است که از آن‌ها یکی تفسیر قرآن کریم است که با تاویلات عارفانه برشته نظم کشیده شده و از شاهکارهای عظیم دوره اخیر بشمار است و دیگر دیوان اشعار که شامل غزلیات و قصائد و ترجیح‌بندی‌های نغز می‌باشد و این هردو تا حدی مورد توجه و استقبال و استفاده قرار گیرد. وی علاوه بر مقامات معنوی به معلومات ظاهری نیز آراسته و دارای طبعی شیوا و قلمی توانا بوده و از خود آثاری گرانبها به جای گذارده است که از آنها یکی تفسیر منظوم قرآن کریم است که با تاویلات عارفانه به رشته نظم کشیده شده و از شاهکارهای عظیم دوره اخیر به شمار می‌رود

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب