خیام نه‌تنها در حکمت و نجوم و شعر و شاعری بلکه بر همه علوم و فنون متداول زمان خود مسلط بوده است. خیام را امام خراسان، حجة الحق، دستور، تالی ابن سینا، سیدالحکماء المشرق والمغرب نامیده‌اند. حتی دشمنان خیام نیز در مراتب فضل و دانش او تردیدی نداشته‌اند و وی را علامه دوران، امام خراسان و بر دانش یونانیان مسلط می‌دانسته‌اند. این کتاب دربرگیرنده رباعیات اوست که به خوشنویسی استاد کیخسرو خروش به نگارش درآمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

63beaff448409.jpg

رباعیات مولانا

مولانا جلال الدین محمد بلخی

کتاب رباعیات مولانا جلال الدین به تصحیح محمدولی چلبی از نوادگان مولانا و مشایخ خانقاههای مولویه با مقدمه دکتر امین ریاحی است که در سال 1369 توسط انتشارات خرم "کتاب سعدی" منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f8c30ed9def3.png

رباعیات حکیم عمر خیام با ترجمه به شعر انگلیسی از ادوارد فیتز جرالد

حکیم عمر خیام

با آنکه عمر خیام از نظر بلندی مرتبت در ادبیات منظوم پارسی، هرگز به پای فردوسی و سعدی و حافظ و نظامی و مولوی نمی‌رسد؛ ولی در بیشتر ممالک جهان به مراتب مشهورتر و معروف‌تر از شعرای مذکور است. شاید علت این امر بر دانشمندان و بخردان پوشیده نباشد که خیام شهرت جهانگیر خود را مرهون «فیتز جرالد» شاعر و نویسنده بزرگ انگلیسی است؛ چه اینکه اگر او دست به ترجمه رباعیات خیام نمی‌زد و آن را در میان انگلیسی‌زبانان جهان رواج نمی‌داد، شاید امروزه کسی خیام را خارج از ایران نمی‌شناخت و بر احوال و آثار او آگاهی پیدا نمی‌کرد. در این کتاب افزون بر آوردن رباعیات خیام، ترجمه فیتز جرالد نیز آورده شده و همچنین شرح حالی از خیام و فیتز جرالد نیز به دست داده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/رباعیات
کتاب
5f4e6238bf061.png

رباعیات عمر خیام

حکیم عمر خیام

امروزه از هر جهت ثابت شده و بر خاورشناسان مسلم گردیده است که خیام در میان دانشمندانی که در مشرق‌زمین بالیده‌اند، نابغه‌ای استثنایی است؛ انسانی خارق العاده که شایستگی‌های زیادی را در سطحی عالی داراست. در این کتاب کوشیده شده خیام و اندیشه‌ها و معتقدات او حتی الامکان نزدیک به حق و حقیقت عرضه شود. افزون بر آنکه اسنادی درباره شرح احوال این شاعر ایرانی عرضه شده است و در نهایت رباعیات صرفاً از دیدگاه ادبی مطالعه و بررسی شده است.

نظم/شعر کلاسیک/رباعیات پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب