کتاب «تعداد نفوس ارض اقدس و شهر مشهد» که آمار خانه به خانه محلات شش‌گانه مشهد در سال 1295 ـ 1296 هجری قمری است، در زمان حکومت رکن‌الدوله برادر ناصرالدین شاه قاجار در خراسان فراهم آمده است. مدیر و راهبر آمارگیری یکی از دولت‌مردان دانش‌آموخته مدرسه دارالفنون به نام «زین‌العابدین میرزای قاجار» بوده است. مؤلف در معرفی این کتاب نوشته است: «این کتابی است مشتمل بر عدد و سکنه مشهد رضوی مفصلاً و مشروحاً از مرد و زن، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، کور و بینا، فقیر و توانگر، عارف و عامی، گمنام و نامی، با ضبط جمیع حرفه‌ها و صنعت‌ها و عدد منازل و مساکن ایشان که بر حسب امر قدر قرر اقدس همایون شاهنشاه جمجاه فریدون‌فر ابوالمظفر .... نواب مستطاب اشرف ارفع والا رکن‌الدوله ..... فراهم آمده و مرتب گشته .... در سال فرخنده فال «بارس ئیل» خجسته تحویل ....».

منابع مشابه بیشتر ...

62d2933c9d4b9.png

یک کلمه

میرزا یوسف خان تبریزی «مستشارالدوله»

رساله «یک کلمه» مهم‌ترین اثر میرزا یوسف‌خان تبریزی معروف به مستشارالدوله، رجل سیاسی و روشنفکر عهد ناصرالدین شاه قاجار، به احتمال زیاد نخستین اثر برجای‌مانده از جنبش روشنفکری دینی به زبان فارسی است. مستشارالدوله در این رساله می‌کوشد تا نشان دهد اصول تجدد و تجددخواهی در زمینۀ نهاد سیاست و قانون‌گذاری نه‌تنها با تعالیم و احکام دین اسلام ناسازگاری ندارند، بلکه به‌آسانی از این تعالیم و احکام استنباط و استخراج و استنتاج می‌تواند شد. در پایان کتاب نوشتارهایی متفرقه از مستشارالدوله آورده شده است.

628cda2aa54f4.jpg

تاریخ مشهد

محمدحسین خجسته مبشری

در این کتاب از جغرافیای تاریخی مشهد و کلیاتی از نوقان قدیم و طوس و مختصری از قیامها و وقایع مهمی که در این شهر باستانی روی داده و سوانح و حوادثی که منجر به قتل عام و غارت و و یرانی گردیده و مختصری از حالات امام هشتم (ع) و تشریف فرمایی آن بزرگوار به این سامان بیان شده پس از آن توصیف از حرم مطهر و رواقهای آن و سایر ابنیه و موسسات آستان قدس رضوی و از کسانی که در ساختمان و تزئینات این بارگاه سهمی داشته و هدایایی تقدیم داشته اند و از مساجد و مدارس قدیمه و آثار تاریخی مشهد یاد شده و سپس از موقعیت کنونی و موسسات فرهنگی، بهداشتی، و صنعتی و گردشگاهها و ییلاقات این شهر مقدس مطالبی درج گردیده و مشتمل بر سی فصل است