مندرجات این کتاب، متن کتابه‌های تاریخی آستانه متبرکه حضرت معصومه (س) است که در سال 1352 به مدت دوماه گردآوری و برای چاپ آماده شد. این کتابه‌ها افزون بر فواید تاریخی و هنر، از لحاظ جغرافیای تاریخی و تاریخ محلی و کیفیت هنری نیز قابل توجه است.

منابع مشابه بیشتر ...

624adde59c006.png

تاریخ متولیان آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س)

حمید رضایی

این کتاب از یک پیش‌گفتار و پنج بخش تشکیل شده است. بخش اول اسامی و شرح حال کسانی است که متولی رسمی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه نبوده یا حداقل مدرک یا فرمانی در تولیت آنها به دست نرسیده است. در بخش دوم به شرح حال و اسامی متولیان رسمی آستانه مقدسه تا اواخر قرن دهم هجری پرداخته شده و اسناد و احکام مربوط به تولیت آنها ارائه شده است. در بخش سوم درباره دگرگونی و تحول در تولیت آستانه مقدسه در اواخر قرن دهم و اسامی و شرح حال و احکام و فرامین مربوط به متولیان قدیمی یا شرعی آستانه ارائه شده است. بخش چهارم درباره متولیان تفویضی یا جدیدی است. بخش پایانی کتاب نیز درباره متولیان آستانه است که تولیت قدیمی نیز به آنها واگذار شد و آستانه با یک تولیت اداره می‌شد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6315fa1576e84.png

فرهنگ نائینی

منوچهر ستوده

نائینی ـ زبان مردم نائین ـ با صرف و نحو دقیق و بررسی‌شده آن مخصوص هفت محله شهر نائین است. اهلی شهر تقریباً از دوران جنگ جهانی دوم پا از باروی محلات هفتگانه بیرون گذاشته و کنار جاده اصفهان به یزد و در کشخوان‌ها به خانه ساختن پرداخته‌اند. این کتاب دربرگیرنده فرهنگ اصطلاحات نائینی با معادل فارسی آن است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
627bc6d75f9a0.jpg

جغرافیای اصفهان (جغرافیای طبیعی و انسانی و آمار اصناف شهر)

جنبشی که اواخر دورۀ محمدشاه و دوران سلطنت ناصرالدین شاه برای گردآوری مطالب جغرافیایی سرزمین ایران به وجود آمد بسیار مفید بود و کتب زیادی در این زمینه به دست اشخاص قابلی تصنیف شد. «جغرافیای اصفهان» تالیف حسین بن محمد ابراهیم تحویلدار اصفهانی از جملۀ آنهاست. مولف از اواخر ماه ربیع‌الاول 1294 هجری، «به موجب حکم امنای دیوان دولت اسلامیان پناه ناصری» شروع به تالیف این کتاب کرده است. وی بیش‌تر به مطالب مربوط به جغرافیای انسانی و نوع زندگی مردم پرداخته است، ساکنان اصفهان را به 199 صنف تقسیم کرده و هریک را جداگانه شرح داده است. کتاب هم چنین بحث مفصلی نیز از سردرختی‌ها و صیفی‌ها و تره‌بارها را دربردارد.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب