مولانا عبدالرحمن جامی از شعرای تأثیرگذار در ادبیات فارسی است که تأثیرش در حوزه خوشنویسی و نگارگری نیز دیده می‌شود. این کتاب یکی از ترجیع‌بندهای وی را دربر دارد که در دیوان او نیز آمده است. این ترجیع‌بند هفت بند دارد و ترجیع آن چنین است: «بنشینم و با غم تو سازم ***** پنهان ز تو با تو عشق بازم». این نسخه شاهانه به دست محمد زمان تبریزی به تاریخ 998 قمری کتابت شده است. تمامی صفحات متن، مرصع و مذهب است و با تصاویر گل و بوته و اشکالی از پرندگان و حیوانات تشعیر و تزئین شده است. صفحه نخست دارای کتیبه‌ای به سبک هنر صفوی است که دارای سرکتیبه، تاج و شرفه‌های لاجورد است و در متن آن چیزی ثبت نشده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65e48f3c04c46.jpg

ترجیح بند منتخب از دیوان ناجی

فقیر خاکسار

گزیده ای از ترجیح بند منتخب از دیوان ناجی سروده فقیر خاکسار متخلص به ناجی که در سال 1352 منتشر شده است

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f60e29f4bfde.png

مثنوی سلامان و ابسال

مولانا عبدالرحمن بن احمد جامی

مثنوی «سلامان و ابسال» از منظومه «هفت اورنگ» جامی، بیان رمزگونه‌ای از مراتب سیروسلوک و کمال نفس انسان و نیز حاوی حکایات و تمثیلات ارزنده‌ای است که به تأثیر و جذابیت کلام جامی افزوده و نمایانگر ذهن خلاق و قریحه و ابتکار وی است. این حکایت کوتاه در عین حال که چون حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته و در مسیر کلی داستان قرار دارد، هر یک به تنهایی و جداگانه می‌تواند به عنوان تمثیل اخلاقی یا عرفانی مورد استفاده قرار گیرد و این از امتیازات چشمگیر این مثنوی است.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب
5f5fad53be27d.png

غزلیات مولانا نورالدین عبدالرحمن جامی شاعر عارف قرن نهم

مولانا عبدالرحمن بن احمد جامی

مولانا عبدالرحمن جامی را بی‌شک می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شاعران پارسی‌گوی قرن نهم به شمار آورد. در هرات و سمرقند تحصیل کرد و در آغاز جوانی با بزرگان فرقه نقشبندیه آشنا شد و دست ارادات به دامان سعدالدین محمد کاشغری و سپس ناصرالدین عبیدالله معروف به خواجه احرار زد و در طریق تصوف سیروسلوک کرد و از بزرگان فرقه مذکور گردید. این کتاب دربرگیرنده غزلیات جامی است.

نظم/شعر کلاسیک/غزلیات
کتاب