آنچه در این کتاب آمده است، آمیزه‌ای است از یافته‌های نظری و تجربی دانشوران و پژوهشگران و کوششی که نگارنده برای تبیین روان‌شناختی استعاره در چارچوب برخی از مدل‌ها به عمل آورده است. استعاره را می‌توان مؤلفه‌ای دانست متشکل از جنبه‌ها، لایه‌ها و حوزه‌های مختلف. تلاش نویسنده بر آن است که نشان دهد عوامل و سازوکارهای زیادی در درک استعاره دخالت دارند؛ از آن جمله توجه، حافظه، ساختار صوری زبان و عوامل بافتاری. برای درک استعاره باید از سطح معنای ظاهری کلمات پای فراتر گذاشت و وارد حیطه معنای درونی و شناختی ـ عاطفی ـ انگیزشی استعاره شد.

منابع مشابه بیشتر ...

586559f7ed2be.PNG

پيوندهاي ميان استعاره و ايدئولوژي

بهمن شهری

از آنجايي که استعاره در زبان رخ مي‌دهد، مي‌تواند براي شناخت ايدئولوژي ابزار مناسبي باشد. انتخاب استعاره‌هاي متفاوت در متن توسط کاربران زبان، نشان‌دهنده ايدئولوژي غالب کاربران است، در عين حال ايدئولوژي‌هاي متفاوت درجهت نهادينه کردن باورهاي بنيادينشان مي‌توانند به توليد استعاره‌هاي متفاوت دست بزنند. در اين مقاله، از راه بررسي کارکردهاي استعاره در دستگاه ايدئولوژي و همچنين نقش استعاره در بافت اجتماعي پيوند ميان استعاره و ايدئولوژي مطالعه مي‌شود.

569217877543b.PNG

تحليل هرمنوتيکي جنبه‌هاي اساطيري ساخت‌هاي استعاره‌اي

اسماعیل نرماشیری

اين پژوهش منطبق بر اصول هرمنوتيکي، در پي تبيين اين فرضيه است که ساخت‌هاي استعاره‌اي متخيله، کنش و تعاملي اساطيري دارند. چرا که ميان استعاره‌هاي خلاق و اسطوره‌ها همواره نوعي سازگاري پنهاني وجود دارد. پس نبايد پنداشت که قالب‌هاي استعاره‌اي تنها ساخت‌هايي تشبيهي ـ تزييني و ابهام آفرين‌اند. شاعران صاحب سبک و طراز اول، مي‌کوشند تا از طريق استعاره مفاهيم ارزنده اساطيري را که به طور فشرده در ساحت نهفته استعاره مکتوم است، بيان کنند. بر اساس دو عنصر تخيل و زبان مي‌توان گفت اسطوره و استعاره هر دو پديده و جرياني شاعرانه‌اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

597768798b1af.jpg

زبان و شناخت

کتاب پیش رو آخرین اثر الکساندر روماتوویچ لوریا (1902- 1977میلادی) روانشناس نامدار روس و بیانگر دیدگاه او درباره زبان و ارتباط آن با عصب روان شناسی است. در فصول مختلف این کتاب که در طول مدت زندگی علمی و حرفه ای وی و بر اساس مبانی نظری و پژوهشی متعدد شکل گرفته است، مسئله زبان و آگاهی، کلمه و ساختار معنایی آن، تکامل معنای کلمه در جریان رشد فردی، بررسی رشد مفهوم، بررسی عینی حوزه های معنایی، رشد و تکامل نقش گفتار در فرآیندهای ذهنی، گفتار درونی، ساختار نحوی و معنایی جمله، اشکال پیچیده کلام، تولید گفتار، زبان گفتاری و زبان نوشتاری، درک اجزای کلمه، متن و زیرمتن، فرآیند استنتاج، تولید گفتار در مغز و اختلال آن، اختلال درک گفتار در مغز هریک به تفصیل و با ذکر شواهد و نمونه های بالینی و تجربی مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. این کتاب با ترجمه حبیب الله قاسم زاده بر مبنای نسخه انگلیسی در سال 1368 توسط انتشارات انزلی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب