این کتاب دربرگیرنده اشعار عامیانه‌ای است که در خلال سال‌های واپسین سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بین مردم کوچه و بازار رایج بوده و مطربان و خوانندگان و نوازندگان و مقلدان دوره‌گرد، در عروسی‌ها و ختنه‌سوران‌ها و مجالس سور و سرور طبقات عامه مردم ایران و گاهی در بزم‌های خصوصی خواص می‌خوانده‌اند. ژوکوفسکی محقق روسی در طی اقامت چندساله در ایران و در شهرهای مختلف، این اشعار را از زبان این و آن شنیده و ثبت و ضبط کرده است. این اشعار در شمار اشعار و تصانیف عامیانه یا به اصطلاحی علمی «فولکوریک» است؛ بنابراین نمی‌توان سال دقیق انشاء و انتشار و نام گوینده آنها را در کتاب‌ها و تذکره‌ها جستجو کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

652aa489624f9.jpg

هفت‌ اورنگ‌: مروری بر موسیقی‌ سنتی‌ و محلی‌ ایران‌

کتاب «هفت اورنگ، مروری بر موسیقی سنتی و محلی ایران» توسط بهمن بوستان و محمدرضا درویشی در سال ۱۳۷۰ به رشته تحریر درآمده و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ۲۴۲صفحه این کتاب را منتشر کرده است. درسال ۱۳۷۰ زیر نظر حوزه اندیشه و هنر اسلامی و به‌منظور تجلیل از اساتید موسیقی مقامی و ملی، جشنواره مستقلی تحت عنوان هفت اورنگ، با حضور اساتید و پیشکسوتان شهیر موسیقی ایران برگزار شد که در این جشنواره بزرگانی چون جلیل شهناز، حسن کسایی، حاج قربان سلیمانی، حاج محمدحسین یگانه و . . . حضور داشتند. کتاب هفت اورنگ از دو بخش موسیقی محلی و نواحی ایران و موسیقی سنتی ایرانی تشکیل شده است که بخش موسیقی محلی و نواحی را محمدرضا درویشی و بخش موسیقی ایرانی سنتی را بهمن بوستان نوشته است. کتاب «هفت اورنگ، مروری بر موسیقی سنتی و محلی ایران» توسط بهمن بوستان و محمدرضا درویشی در سال ۱۳۷۰ به رشته تحریر درآمده و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ۲۴۲صفحه این کتاب را منتشر کرده است. درسال ۱۳۷۰ زیر نظر حوزه اندیشه و هنر اسلامی و به‌منظور تجلیل از اساتید موسیقی مقامی و ملی، جشنواره مستقلی تحت عنوان هفت اورنگ، با حضور اساتید و پیشکسوتان شهیر موسیقی ایران برگزار شد که در این جشنواره بزرگانی چون جلیل شهناز، حسن کسایی، حاج قربان سلیمانی، حاج محمدحسین یگانه و ... حضور داشتند. کتاب هفت اورنگ از دو بخش موسیقی محلی و نواحی ایران و موسیقی سنتی ایرانی تشکیل شده است که بخش موسیقی محلی و نواحی را محمدرضا درویشی و بخش موسیقی ایرانی سنتی را بهمن بوستان نوشته است. این کتاب مجموعه مقالات و تحقیقاتی است که به انضمام سخنرانی‌های اساتید موسیقی ایران در ۱۰ شب جشنواره هفت اورنگ، به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fb8e7f12e3f1.png

موادی برای بررسی گویش‌های ایرانی

والنتین ژوکوفسکی

والنتین آلکسیویچ ژوکوفسکی این کتاب را طی سه سال سفر از سال ۱۸۸۳ تا ۱۸۸۶ گردآوری کرده است. کار ژوکوفسکی شامل سه جلد است: جلد نخست به اشعار فولکلور منطقه کاشان می‌پردازد که در حقیقت رساله دکتری او نیز بوده است. جلد دوم به لهجه‌های سمنان، اصفهان و شیراز اختصاص دارد و جلد سوم به طور اختصاصی به اشعار فولکلور بختیاری چهارلنگ و هفت لنگ می‌پردازد. ارزش کتاب ژوکوفسکی در این است که اولین کتاب جامعی است که در مورد گویش بختیاری صورت گرفته است.

دستور زبان/گویش و لهجه
کتاب
56b68c2eb176c.jpg

اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابو سعید به انضمام رساله حورائیه

کتاب حاضر شامل دو کتاب اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابی سعید و رساله حورائیه است. محمد به منور از نوادگان شیخ ابوسعید (440 – 375 ق) یک صد و سی سال پس از وفات شیخ این کتاب را در حالات و کرامات شیخ در سه باب نوشته و ابیات پراکنده ای را که بر زبان شیخ رفته، گرد آوردی کرده است. نثر این کتاب مرسل است. این کتاب علاوه بر زندگی نامه شیخ بوسعید و ذکر دیگر عرفا، ارزش تاریخی و اجتماعی خاصی دارد. بیان نویسنده بی بدیل است. رساله حورائیه را عبیدالله بن المحمود الشاشی (895 – 806 ق) معروف به خواجه احرار در شرح و توضیح رباعی شیخ ابوسعید با مطلع «حوراء به نظاره نگارم صف زد» نوشته است. این رساله شامل پنج صفحه از کتاب حاضر است. در پایان کتاب نیز فهرست اعلام، اماکن ترتیب داده شده است. کتاب حاضر را والنتین ژوکوفسکی مدرس زبان فارسی در پطرزبورگ تصحیح کرده و در سال 1899 میلادی به طبع رسید..

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب