خواننده در این کتاب با کم و کیف و خلق و خوی مردم بلوچ و نیز با پیشرفت‌ها و کاستی‌های موجود در این دیار آشنا می‌شود. این اثر رهنمودی است برای تحصیل‌کرده‌های علاقمند بلوچ که به خود آیند و با دلگرمی هرچه بیشتر در جمع‌آوری و احیای فرهنگ عامه، امثله، قصه‌ها و داستان‌ها، شعرها که در قالب مثنوی‌های حماسی، رزمی، بزمی، ستایش و نعت از مردم سخنور بازمانده است، اهتمام ورزند و با تلاش پیگیر خود در اعتلای فرهنگ و آبادانی بلوچستان سخت بکوشند. نویسنده بخش اول این کتاب را اختصاص به بررسی مختصری درباره تاریخ، جغرافیا و قوم‌شناسی بلوچ و بلوچستان کرده است. بخش دوم سفرنامه نویسنده به این دیار است. در بخش سوم طبقات اجتماعی، ضرب‌المثل‌ها و چند شعر آورده شده است. بخش چهارم نیز اختصاص به معرفی مختصری از حوادث سیاسی، شکوفایی، رجال و معرفی کتاب‌هایی درباره این منطقه دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

63c2c6e860a7b.jpg

نظریه‌های قشربندی اجتماعی و ساختار تاریخی آن در ایران

ابراهیم انصاری

کتاب حاضر با پیش‌گفتاری به قلم دکتر غلامعباس توسلی همراه است. وی در این پیش‌گفتار در معرفی کتاب می‌نویسد: "در تحقیق حاضر مولف، تلاش همه جانبه‌ای به عمل آوردند که ضمن بررسی تئوری‌های مربوط به طبقه، طبقه متوسط، طبقه متوسط قدیم و سنتی را که خاص ساختار سنتی عصر قاجار و آغاز دوران پهلوی است، از طبقه متوسط جدید که حاصل عوامل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و مقتضیات عصر جدید است تفکیک کند و کار میدانی و تجربی خود را در یکی از مراکز پر جمعیت ایران که هم مرکزیت اداری دارد و هم قشرکارگران صنعتی در آن رشد چشمگیری داشته است یعنی اصفهان تمرکز نمایند. این مطالعه می‌تواند سرآغاز خوبی برای یک مطالعه همه جانبه و سراسری درباره موقعیت و جایگاه و مطالعه زمینه رشد طبقه متوسط در ایران باشد". کتاب در دو بخش اصلی با عناوین "مفاهیم و نظریه‌ها" و "ساختار طبقاتی در ایران" تدوین شده، در پایان فهرست منابع و ماخذ درج گردیده است.

63beb735f3211.jpg

پستوی خاطرات ایرانی ها

محمد بابک نیا

منظور از گردآوری این مجموعه آگاهی از وضع و حال اکثر نیاکان زحمت کش و ستم کش و بردبارمان است که حدود سه هزار سال در این سرزمین عمر گذرانده و بارها و بارها با هزاران گونه سختی و فلاکت و جان کندن در حفظ و نگهداری آن کوشیده اند تا توانسته اند آن را به ما برسانند و ما نیز دریابیم که بازماندگان چه کسانی هستیم و چه امانتی را تحویل گرفته ایم و بنابر شرایط و اوضاع و احوال این روزگار چگونه آن را به آیندگان بسپاریم...