با اینکه هلند در دوره صفویه مهم‌ترین طرف تجاری ایران به شمار می‌آمد و بازار فروش کمپانی هند شرقی هلند در ایران از اهمیت زیادی برخوردار بود، ولی بررسی درباره چگونگی روابط تجارتی ایران و هلند به طور بایسته، مورد توجه و اقبال پژوهندگان ایرانی قرار نگرفته است. در این کتاب ابتدا به بررسی مختصری در علل ایجاد رابطه ایران و هلند در زمان شاه عباس صفوی پرداخته و سپس به توصیف ماجرای سفارت «موسی بیگ» اولین سفیر ایران در هلند پرداخته شده و آنگاه ترجمه سفرنامه «یان اسمیت» اولین سفیر هلند در ایران عرضه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6582f5f0cebc0.jpg

پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان از دوره صفویه تا عصر حاضر

حسن دانشفر

دانشفر همدانی در اواخر عمر کتابی منتشر کرد با عنوان «پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان…» و در آن کتاب انتقادات و ایراداتی ادبی در شیوه‌ی نگارشی اساتید درجه اول خوشنویسی کشور ازجمله: عبدالله فرادی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، یدالله کابلی و غلام‌حسین امیرخانی وارد دانست....

64870e16d9dfd.jpg

اردبیل در عصر صفویه

رئوف موسوی

اردبیل جزیی از ایران زمین است که همیشه در تاریخ این کشور پایگاه و جایگاه مهمی چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام خصوصا در زمان صفویان داشته است و توانسته در تاریخ ایران، نام و آوازه بسیار بلندی را برای خود به جای بگذارد و این نام و خاطره در ذهن تمام ایرانیان هست و خواهد بود.باری که شهر تاریخی و باستانی اردبیل به استناد تاریخ قدمت آن به بیش از سی قرن می‌رسد در زمان صفویه دوره مجد و علاء را پیموده است، لذا شهر اردبیل نیز سیر قهقرایی خود را پیموده و به وضع کنونی درآمده است. هدف کلی این پژوهش مطالعه و شناخت اوضاع اردبیل در زمان صفویه می‌باشد و سعی شده سیمای اردبیل را آن طور که بوده بررسی شود و به همین منظور تحقیق فوق در قالب وضعیت آن زمان انتخاب شده است بدین ترتیب هدف کلی طرح شامل موارد زیر می‌باشد: 1. نگاهی به شهر اردبیل 2. اوضا اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و اقتصادی اردبیل 3. اردبیل از دیدگاه جهانگردان 4. دانشمندان، نویسندگان و شاعران اردبیل 5. آثار و بناهای تاریخی اردبیل.