این کتاب که در دو بخش آیات منتخب قرآن و منتخبی از نهج‌البلاغه سامان یافته، ظاهرا برای دانشجویان دانشگاه تدوین یافته شده است. ابتدا آیاتی در فضیلت علم و حکمت، دلایل توحید واجب تعالی، عقاید حقه و اخلاق حسنه، ترغیب در انفاق و نوع‌پرستی و ... آورده شده و سپس منتخبی از بیان و کلام امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه آورده شده است. در پایان نیز در جدولی لغات عربی مشکل همراه با معانی آنها آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65f0567d3b680.jpg

سیدرضی مولف نهج‌البلاغه

علی دوانی

سید رضی مولف نهج البلاغه کتابی است به زبان فارسی در شرح زندگانی سید رضی، نوشته حجت الاسلام علی دوانی از نویسندگان معاصر. مولف این کتاب را به مناسبت تشکیل کنگره هزاره نهج البلاغه در تهران در سال ۱۳۵۹ ش. به نگارش درآورده است. قرن چهارم هجری، عصر طلایی تاریخ اسلام به شمار می‌رود؛ عصری که دانشمندان بزرگ اسلام، شیعی، سنی، زیدی، اسماعیلی و... و حتی دانشمندان غیرمسلمان در عراق، مصر، سوریه، ایران و دیگر نقاط جهان اسلام، سرگرم درس و بحث و تالیف و تصنیف بودند و مرکز تمام تبادلات علمی، شهر بغداد بود. محمد بن حسین معروف به سید رضی یا شریف رضی در سال 359 هجری در بغداد به دنیا آمد. او از کودکی هوش و استعداد سرشاری داشت و در نهایت با تالیف نهج‌الباغه به امتیاز و شهرتی خاص دست یافت. او در محضر استادانی بزرگ به تحصیل صرف، نحو، قرائت، انساب، حدیث، کلام، فقه، اصول، عروض و... پرداخت به طوری که می‌گویند در بیست سالگی از تحصیل تمامی علوم متداول عصر بی‌نیاز شد. سید رضی در سن 41 سالگی نهج‌البلاغه را تالیف کرد و در سال 406 هجری در سن 47 سالگی درگذشت.

6592d019408c0.jpg

سوره مائده از قرآن کوفی با ترجمه استوار فارسی

کتاب حاضر ترجمه فارسی سوره مائده از قرآن کوفی است که در سال 1350 توسط اداره امور فرهنگی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61277b56c5967.jpg

منتخب کتاب کلیله و دمنه و ابن خلکان (برای دبیرستانها)

محمدحسین فاضل تونی

موضوع کتاب کلیله و دمنه و ابن خلکان برای دبیرستانها ،ترجمه کليله و دمنه از سانسکريت به عربي توسط ابن مقفع است. کتاب ابن خلکان " وفيات الاعيان و انباء ابناء الزمان " است که منتخبي از آن در اين کتاب آمده است. این کتاب به اهتمام فضال تونی نگاشته شده و در سال 1330 توسط شرکت مطبوعات منتشر شده است.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب
5fdee2cb9176b.png

صرف و نحو و قرائت عربی سال اول دبیرستان‌ها

محمدحسین فاضل تونی

این کتاب درباره صرف و نحو و قرائت عربی است که به زبان فارسی نوشته شده تا فهمیدن و فهماندن مطالبش آسان باشد و برای اینکه مطالب ذهنی شاگردان گردد و در شناختن مورد اعمال هر قاعده تسلط یابند، تمرین‌هایی فراوان آورده شده و در ضمن این تمرینات لغات و عبارات عربی هم آموزش داده شده است.

دستور زبان/دستور زبان‌های دیگر
کتاب