این کتاب در سه بخش تدوین یافته شده است. بخش اول، بحثی است پیرامون فتوت و جوانمردی و در این هفت فصل تدوین شده است: فتوت در فرهنگ‌ها، فتوت و جوانمردی پیش از ظهور اسلام در ایران باستان و تأثیر آن در شئون سیاسی و اجتماعی، فتوت و جوانمردی از دیدگاه قرآن کریم، فتوت و جوانمردی از نظر انبیاء و اولیاء، باب‌های فتوت در صفات مولای متقیان، فتوت از دیدگاه اندیشمندان، آشنایی با دوازده پهلوان. بخش دوم دربرگیرندۀ آشنایی با 121 پهلوان و قهرمان آذربایجان است. در بخش سوم نیز تاریخچه تربیت بدنی دانشگاه تبریز آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

636fa1b4db357.jpg

آیین جوانمردی

قربان واسع

آیین جوانمردی نام اثر و کتابی است که قربان واسع دانشمند پزوهشگر تاجیکی نگاشته و عین الدین نصر اصطلاحات شیوه تاجیکی آنرا به شیوه شیرین دری برگردانده و ویراسته است. این اثر در نه بخش مخصوصا حقیقت فتوت و جوانمردی و عیاری را که هر سه یک مفهوم دارد از صدها منابع و مطالعه ماخذ مهم و معروف تاریخی و ادبی تصوف و جوانمردی شرح داده و زحمات گرانبهای ارزشمندی را متحمل شده است. در این اثر سوابق دوهزار ساله جوانمردی، آداب و خصوصیات انسانی آن، معانی و مفاهیم وسیع جوانمردی بازتاب جوانمردی در سیر تاریخ روزگاران کهن روشن ساخته شده است. درین اثر نویسنده روشن گردیده است که عیاری و جوانمردی و فتوت اصلا در خراسان زمین پیدایش و گسترش یافته است و واقعا چنانچه می بینیم صفات جوانمردی که انسان دوستی و مهمان نوازی و محبت و مهربانی با اهل دانش و خردمندی است در اکثر افراد این سرزمین درخشندگی دارد...

6118bd2414654.png

چهارده رساله در باب فتوت و اصناف

گروهی از نویسندگان

رساله‌های اهل فتوت بخش قابل ملاحظه‌ای از ادبیات عامیانه ایران را شکل می‌دهد و با بیانی ساده و عامیانه اعتقادات، افسانه‌ها و آداب و رسوم طبقه عامه ایران، خاص پیشه‌وران را در روزگاران گذشته تبیین می‌دارد. این کتاب شامل چهارده رساله درباره فتوت و اصناف پیشه‌ور است. این رساله‌ها بر اساس نسخه‌های خطی منحصربه‌فرد تصحیح شده و اصطلاحات و تعبیرات خاص آنها توضیح داده شده است.