دیوان خواجه شیراز چکیده و عصاره ادب فارسی و قسمتی تازی از آغاز تا عصر حافظ است و کسی که بخواهد میزان تأثیریابی خود را از این فرهنگ پربار تا بردان روزگار دریابد، باید فرهنگ پنج قرن و شاید پیش‌تر از آن را بشناسد. این کتاب گامی در این راه است و نویسنده کوشیده تا مضامین اشعار حافظ را در اشعار گذشتگان ـ اعم از نثر و نظم ـ ریشه‌یابی کند. همچنین تأثیرپذیری معاصرین حافظ و شاعران بعد از او از حافظ نیز بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

655f7297f41eb.jpg

شرح جنون - جلد اول (تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی)

سیداحمد بهشتی شیرازی

سید احمد بهشتی شیرازی، در کتاب شرح جنون: تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، در پی آن است تا با معرفی فرهنگ ادبی که حافظ شیرازی از متن آن برخاسته است و مطالع تطبیقی مضامین اشعار او و دیگر شعرای نامور فارسی‌، نقبی به کنه شعر او بزند. کتاب شرح جنون یکی از کتاب‌های نایاب و قدیمی است که به تفسیر موضوعی غزلیات حافظ می‌پردازد. (متاسفانه به دلیل عدم موجود بودن بخش پیشگفتار و مقدمه، این نسخه بدون صفحات ابتدایی منتشر شده است و محتوا مطابق نسخه نمونه آغاز می‌شود.) درباره لسان‌ا‌لغیب و مشرب او، در تفسیر شاهکارهای شعری وی دو شیوه وجود دارد. عده‌ای رندی‌های او را ظاهری می‌دانند و شراب و شاهد و ساقی او را ظاهری تلقی می‌کنند و عده‌ای از آنچه او گفته تعابیر باطنی دارند. سید احمد بهشتی شیرازی از جمله گروه دوم است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

653fa0c0ca856.jpg

دفاتر ملکوتی‌: شرح و نقد استاد مطهری بر اشعار شعرای پارسی گو

علی تاجدینی

كتاب حاضر درباره نقد و بررسى اشعار مولوى، حافظ، سعدى،خيام، شبسترى، فردوسى، ناصر خسرو، ملاهادى سبزوارى، وحشى‏بافقى، باباطاهر، ميرفندريسكى، محمدرضا قمشه‏اى، سنايى‏غزنوى، اثيرالدين اخسيكتى، ركن‏الدين محمود خوافى، شيخ اشراق،فخرالدين عراقى همدانى، در آثار شهيد مطهرى است. از آنجا كه‏برخى از افراد مورد بحث در كتاب عارف نيز بوده‏اند، بخشى با عنوان‏تعليقات و به‏صورت دائرةالمعارف در انتهاى كتاب آمده كه شامل‏مباحث استاد در زمينه عرفان مى‏باشد. بعد از ارائه نقد شعر و شاعرمربوطه، مأخذ مورد استفاده درج شده و در بخش فهارس نيزفهرست اشعار و فهرست اصطلاحات و موضوعات كتاب تماشاگه رازو كتاب كلام و عرفان استاد، ارائه شده است.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب
652167fcdf164.jpg

مفتاح نور (شرح اصطلاحات عرفانی امام خمینی به ضمیمه فهرست موضوعات)

علی تاجدینی

کتاب حاضر شامل دو بخش است: بخش اول: فهرستی موضوعی است که می تواند محققان و پژوهشگران را در استفاده بهتر از آثار عرفانی و فلسفی امام خمینی یاری رساند. روشن است که این فهرست از موضوعاتی که بیرون از مسائل ذوقی عقلی و عرفانی واقع می شوند - و فی المثل از موضوعات سیاسی- فارغ است و بنابراین نمیتواند همچون مدخل کاملی برای غور و فحص در اقیانوس بیکران تفکرات امام خمینی تلقی می شود..... بخش دوم: "شرح اصطلاحات عرفانی" است که از میان آثار مکتوب امام خمینی استخراج، تنظیم و تنقیح گشته و در واقع به مثابه شرحی است که خود ایشان بر اصطلاحات عرفانی آثار خویش نگاشته باشند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب