این کتاب که در یازده بخش تدوین شده، متضمن مباحثی درباره فردوسی و شاهنامه است که با یک مثنوی در توصیف فردوسی آغاز می‌شود، سپس مطالبی در باب زندگی و اندیشه فردوسی، روحیه حماسی و عظمت کار او با موضوعاتی از این قبیل فراهم می‌آید: فردوسی و ایران‌زمین، فردوسی بزرگ‌ترین شاعر ملی ایران، پیام فردوسی، روح مردم‌سالاری در شاهنامه فردوسی، و نقش شاهنامه در زبان و ادبیات فردوسی.

منابع مشابه بیشتر ...

65a2913487803.jpg

کتاب شاهنامه فردوسی: نثر: اساطیر - جلد اول (از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون)

علی شاهری

این مجموعه شامل تمام شاهنامه است که برای راحتی خوانندگان جوان که به تاریخ و تمدن کشور خود علاقه دارند و می خواهند با شاهنامه آشنا شوند، به نثر ساده برگردانده شده و در سه بخش شامل: 1. بخش اساطیر 2. بخش پهلوانی 3. بخش تاریخی تنظیم شده است. بخش اساطیر از پادشاهی کیومرث شروع شده و تا مرگ فریدون ادامه دارد. بخش پهلوانی از پادشاهی منوچهر و ظهور خاندان سام شروع می شود و تا مرگ رستم و فرزندش فرامرز ادامه دارد و بخش تاریخی که با پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار شروع شده تا مرگ یزدگرد و تسلط عربها بر ایران ادامه می یابد.

65772db43954d.jpg

حماسه رستم و سهراب

منصور رستگار فسایی

رستم و سهراب یکی از داستان‌های غم انگیز شاهنامه است و داستان مرگ سهراب جوان را به تصویر می‌کشد که بر اثر جنگ با رستم، به دست پدر کشته می‌شود. سهراب پهلوان افسانه‌ای در شاهنامه است که پدرش رستم و مادرش تهمینه دختر شاه سمنگان است. سهراب با سپاه تورانیان به نبرد ایران آمد و در جنگی تن‌به‌تن با رستم کشته شد، درحالی‌که همدیگر را نمی‌شناختند. تراژدی رستم و سهراب، تراژدی بی‌خبری است. کتاب حاضر شامل این عناوین است: فصل اول: حماسه ها، ساختار حماسه، خصوصیات عمده شعر حماسی فصل دوم: مختصات شاهنامه، دوره اساطیری، دوره پهلوانی، دوره تاریخی، حماسه سرایی پس از فردوسی فصل سوم: اسطوره چیست؟ حماسه و تراژدی، حماسه ها و اساطیر بابلی و سومری، حماسه گیل گمش، مهابهاراتا (حماسه ای از هند)، رامایانا، هومر و ایلیاد و اودیسه، انه اید (حماسه ای از روم)، دیگر حماسه های اروپایی، اعراب و حماسه فصل چهارم: سه دیدگاه بر حماسه رستم و سهراب، 1.دیدگاه استاد منوچهر مرتضوی، 2.دیدگاه استاد زرین کوب، 3.دیدگاه استاد مینوی، متن داستان رستم و سهراب.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5eefa130f3198.png

داستان هفتخان اسفندیار و رستم و اسفندیار از شاهنامه فردوسی

در این کتاب «داستان رستم و اسفندیار» که از بهترین داستان‌های شاهنامه است و خواننده بسیاری دارد، مورد تصحیح و توضیح قرار گرفته است. در این گزیده آنچه مورد توجه اصلی است، چاپ خالقی است؛ ولی هر کجا که به حکم تشخیص ذوق و در دست داشتن ضوابط شعری و سبک سخن‌سرایی فردوسی و موازین شیوایی و رسائی در گفتار او که دارای ضابطه‌های مشخص است و توجه به مفهوم بخش‌های مختلف داستان و ارتباط مطالب، به ناهمواری‌ها و استواری‌هایی برخورد شده که با طرز سخن و شیوه خاص آن استاد بزرگ هم‌آهنگی و تناسب نداشته است، از پاورقی و چاپ ژول مول و مسکو استفاده شده است. توضیح مربوط به ابیات در پایان داستان و در بخش جداگانه‌ای آورده شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
کتاب