داستان یونس و ماهی و در کام ماهی شدن او، آکنده از شگفتی‌هایی است که اغلب آنها را به‌آسانی نمی‌توان تفسیر و تبیین کرد و همچون هر داستان اسطوره‌وش، محتوایی سرشار دارد و غنای آن گویی پایان‌ناپذیر است. سرگذشتی است متحمل معناها و تعبیرهای گوناگون که همواره ممکن است با دیدی نو تفسیر و در واقع تأویل شود. این کتاب کوششی است در این راه. قصه‌هایی چون قصه یونس، پاره‌هایی جدایی‌ناپذیر و ماندگار از فرهنگ بشریت‌اند و این کتاب آهنگ آن دارد که به سطوحی ژرف‌تر از ظاهر این داستان‌ها راه پیدا کرده و با کندوکاو در نکته‌ها و اشارات و تلمیحات آنها و نیز تاریخچه و پیشینه‌شان، معنا و پیام رمزی و باطنی نهفته در آنها را تا حد امکان آشکار کند.

منابع مشابه بیشتر ...

602d3bb275ac3.png

اساطیر ملل آسیایی: اساطیر پارسی و چینی

جی مناسک, م. سویمی

اساطیر هر قوم و ملتی به زبان ساده بازتابی از کوشش و تلاش ذهنی نیاکان نخستین آن قوم و ملت برای شناخت قوانین حاکم بر طبیعت و عالم و هستی و تبیین تغییرات و دگرگونی‌های آن و همچنین بازگوکننده گوشه‌هایی از تاریخ غیرمکتوب آنها به شمار می‌آید. بدیهی است اساطیر ایران و چین که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته نیز نمی‌تواند از این ویژگی عام و شامل فارغ باشد. بنابراین آشنایی با این اساطیر تا حدود زیادی می‌تواند به شناخت ما از بستر اصلی تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این دو ملت کمک کند.

602d366a9e4d7.png

اساطیر از دیدگاه علمی

سیمون مارکیش

سرگذشت پرومته افسانه‌ای است کوتاه که مورد بحث و تحقیق بزرگ‌ترین متفکران و فیلسوفان قرار گرفته است. در آثار مختلف تنها به نقل افسانه‌اش اکتفا نکرده‌اند، بلکه درباره‌اش اندیشیده‌اند و در ان به ژرفی نگریسته‌اند. چه بسیارند شاعران و نقاشان و موسیقی‌دانانی که سیمای پرومته را طرح ریخته‌اند و ترانه‌هایی درباره او سروده‌اند. برای توضیح بیشتر درباره این اسطوره در این کتاب به مطالعه مختصری درباره اساطیر پرداخته شده است. نویسنده کوشیده تا همه آثار و نوشته‌های مربوط به پرومته را در این کتاب گردآوری کرده و به صورت مضمون واحدی ارائه دهد. در این راه از نوشته‌های فلاسفه و شاعران قدیمی یونان گرفته تا آثار گمنام که دامنه آنها حتی به دوره‌‌های معاصر نیز کشیده می‌شود، استفاده کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f05dde2982e.jpg

زمینه فرهنگ مردم

جلال ستاری

فرهنگ شناخته ایران، تاریخ فرهنگ سازان نام آور و سرشناس، چه سر آمدان آزاده و مردم دوست و حقیقت جوی و چه متملقان و دروغ پردازان و شاعران دلقک و فرومایه گدا چشم است. اما سر گذشت فرهنگی خود مردم، عامه ناس، چه در ایران و چه در اقاصی جهان اسلام که وسعت تمام داشت و مردم رنگارنگی از اقوام و ملل گوناگون در سراسر ش جمع آمده بودند و در کنار هم می‌زیستند، تا آنجا که میدانم به صورتی منظم و جامع، هنوز نوشته نشده است و آنچه در زمینه «شناخت کم و کیف گذران مردم در ایران و در جهان اسلام که چه سان زیستند، بر چه بودند و بر ایشان چه رفت» تألیف یافته و به اطلاعمان رسیده است، بسیار اندک است. این مردم چه می‌گفته‌اند و به چه می‌اندیشیده‌اند؟ بی گمان همه، سراسر فرهنگی سرشناسان را، اگر هم به درکش نائل می‌آمدند، نمی‌پذیرفته‌اند و از قبول و احتمال آن به لطایف الحیل تن می‌زده‌اند و بنابراین در مقابل فرهنگی رسمی، فرهنگی دیگر، که ادبیات و فرهنگی «مقاومت» نامیده شده، نضج می‌گرفته است. و گاه نیز بزرگان فرهنگی، سخن از زبان آنان می‌گفته‌اند و در نتیجه بازگو کننده خواستها و آرمانهای مردم بوده‌اند و مردم هم احساس می‌کرده‌اند که با ایشان همدلی و همدمی دارند.

فرهنگ و تمدن
کتاب
612b2e7c74458.png

درباره فرهنگ

جلال ستاری

این کتاب دربرگیرنده پنج نوشتار از جلال ستاری در حوزه فرهنگ و هویت فرهنگی است. عناوین نوشتارها بدین ترتیب است: علل غایی توسعه فرهنگ، کیفیت زندگی و هویت انسان؛ از ونیز تا هلسینکی؛ نخستین مجمع وزرای فرهنگ کشورهای آسیایی؛ سیاست‌های کمک به آفرینش هنری؛ ضرورت شناخت هویت فرهنگی.

فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
کتاب