60f441b880905.png

تاریخ اندیشه های انسان شناسی و مردم شناسی (شاخه زرین)

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر یسطرون تاریخ چاپ: ۱۳۸۲ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب در هفت فصل نگاشته شده و به این مباحث در آن پرداخته شده است: تاریخ اجمالی انسان‌شناسی؛ پژوهش‌های انسان‌شناسی؛ انسان‌شناسی زیستی و جسمانی؛ حوزه‌های مختلف انسان‌شناسی؛ مفاهیم فرد و جامعه و فرهنگ؛ دیدگاه‌ها و گرایش‌های انسان‌شناسی؛ و انسان‌شناسی معاصر. همچنین در پی‌نوشتار کتاب به مباحثی چون اصول و موضوع‌شناسی انسان‌شناسی، چکیده تاریخ اندیشه‌های انسان‌شناسی، انسان‌شناسی طبیعی و تکاملی و .... پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b7be015d777.jpg

تاریخ اندیشه در یونان و روم باستان (دانشنامه مخلّص فلسفه و فیلسوفان غرب در باب فیلسوفان یونان و روم)

این کتاب ترجمه مقاله های دانشنامه مخلّص فلسفه و فیلسوفان غرب در باب فیلسوفان یونان و روم است که توسط امیر جلال الدین اعلم است ترجمه و در سال 1378 منتشر شده است.

611b961239d90.jpg

سرگذشت اندیشه ها

آلفرد نورث وایتهد

كتاب مذكور، يكي از مهم ترين آثار آلفرد نورث وايتهد (1947 - 1861م دانشمند و فيلسوف انگليسي و استادِ برتراند راسل ) در فلسفه مغرب زمين محسوب مي شود.از مجموع مسائلی که وایتهد در موضوع صلح به میان می‌آورد نتایج زیر را می‌توان گرفت: ۱. صلح مساوی عشق نیست. همچنین صلح نمی‌تواند ناشی از رقت قلب یا نازک‌دلی بوده باشد. وایتهد اهمیت این دو پدیده را با نظر به ذات آنها گوشزد می‌کند، ولی دایره آن دو پدیده را بیش از حدّ تنگ و اخص می‌بیند. این نظریه کاملاً صحیحی است. زیرا وصول انسان به پدیده نازک‌دلی و حساسیت مثبت و همچنین وصول انسان به عشق مورد نظر که از سنخ عشق افلاطونی است، احتیاج به آگاهیها و گذشت از هواهای نفسانی و خودگراییها دارد که کمتر کسانی به این امور موفق می‌شوند. در صورتی که صلح یک پدیده اجتماعی است که بدون آن زندگی در معرض متلاشی شدن قرار می‌گیرد. ۲. وقتی می‌گوییم «ما به دنبال صلح هستیم» در حقیقت می‌گوییم ما به دنبال آن هماهنگی هماهنگیها هستیم که بتواند چهار عنصر دیگر تمدن (حقیقت، زیبایی، تکاپو و هنر) را به هم بپیوندد، تا از این راه خودگرایی ناآرامی را که غالبا آن چهار عنصر به وسیله آن جست‌وجو شده‌اند از ذهن یک انسان متمدن بیرون براند. از این دو نتیجه، درباره تعریف صلح در تمدن، همان مفاهیمی برمی‌آید که وایتهد متذکر شده است: هماهنگی هماهنگی هایی که تلاطم مخرب را آرام و تمدن را تکمیل می سازد. البته بیانات وایتهد در مورد اثبات اینکه ناآرامی های ناشی از خودگرایی مخرب است و لذا برای به‌وجود آمدن و بقای تمدن حتما باید از ایجاد هماهنگی هماهنگی ها که صلح است بهره‌برداری کرد، کافی نیست. یعنی هنوز وایتهد با این مطالب صلح را به‌طور جامع و مانع تعریف نکرده است. زیرا برای تحقق بخشیدن به هماهنگی رسمی چهار عنصر تمدن، تعادل وحشت خودگرایان از یکدیگر نیز می‌تواند چنین کاری را انجام بدهد.