از روزگاران پیشین ایرانیان کاردانی و مهارت خاصی در اداره امور مالی و کشورداری داشته‌اند و بر اثر کشورداری و نگهبانی مرزها، از دیرباز گردآوری مالیات و تمرکز درآمدها در خزانه و تقویت بنیه دفاعی و تأمین هزینه‌های لشکری و امور مالی مورد توجه بوده است. این کتاب با عنوان «تاریخ دارائی ایران» حاوی تاریخ مالیه و تاریخ وزارت دارائی و گمرک و بودجه و خزانه‌داری و سازمان‌های ملی است. همچنین افزون بر اشاره تاریخی به گذشته مالیه و مالیات در ایران و چگونگی مالیات و روش‌های وصول آن، به بیان تشکیلات و سازمان دارائی پیش از مشروطیت و از آغاز مشروطیت به تفصیل پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5f413f263141f.png

مالیه ایران در دوره اسلامی

مجید یکتائی

در آغاز اسلام به واسطه آشفتگی اوضاع کشور و از میان رفتن کتاب‌ها، روی تعصبات دینی و تغییر دین و خط، یک بریدگی تاریخی بیش از دو قرن در تاریخ ایران در همه شئون از جمله امور مالی دیده می‌شود. در این نوشتار به بررسی مالیه ایران در دوره اسلامی پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fe30d6fc8392.png

نفوذ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در سرزمین هند و پاکستان

مجید یکتائی

بررسی بستگی‌های فرهنگی ایران و هند بخش مهمی از تاریخ تمدن و فرهنگ جهان قدیم است که پژوهش در آن ما را به کهن‌ترین بستگی‌های تاریخی رهنمون می‌شود. روابط کهن مردم ایران و هند از روزگاری پیش از تاریخ شناخته شده و از آنجا که تاریخ هند آغاز می‌شود، این بستگی‌های فرهنگی در همه شئون تمدن هند از زبان و دین و فلسفه و عرفان و تصوف و شعر و هنر و ساختمان دیده می‌شود. در این کتاب به نفوذ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در در سرزمین هند و پاکستان پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
5f43f2b54e385.png

مهر در مآخذ شرقی

مجید یکتائی

شناسایی مهر به سه دوره مشخص تقسیم می‌شود: میترائیسم پیش از زرتشت؛ ایزد مهر در آثار اوستائی پیوندگار جانست مانند آناهیتا و یکی از 33 ایزد یا نیرو؛ سوشیانس مهر. در آثار غربی بیشتر در قسمت اول پژوهش شده و گروهی در قسمت دوم پژوهش کرده‌اند. در این نوشتار به سوشیانس مهر پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب