تام (یا تامس) پین را می‌توان متفکر سیاسی، روزنامه‌نگار، نویسنده، انقلابیِ پیشتاز عصر جدید دانست. جدا از شخصیت آزادمنش و گرچه نامتعارف و بحث‌انگیزش، نکته در آثار او این بود که تا آن زمان کمتر کسی با این درجه از حرارت و شور نه درباره عامه مردم، بلکه در باب مباحثی بسیار اساسی برای عامه مردم مطالبی همه‌فهم نوشته بود. منتقدانش می‌گفتند تهییج و تبلیغ او خالی از اندیشه‌های بدیع و انسجام فلسفی است. هوادارانش می‌گفتند در حالی که می‌تواند سیاست را مردمی و مردم را سیاسی کند، چه باک که همه آثارش سرشار از استدلال‌های منسجم و مدرسانه نباشد. در هر حال، امروز دویست سال بعد از او، مثلا برای توضیح عدالت اجتماعی به زبان ساده دشوار بتوان شیوه‌ای کاملاً متفاوت از سبک نیرومند و شورانگیز پین یافت که به همان اندازه مؤثر افتد. پین نه‌تنها پیشتاز نویسندگان و انقلابیون حرفه‌ای عصر جدید که یکی از نامدارترین و موفق‌ترین آنها نیز هست و از این‌رو باید با او بیشتر آشنا شد.

منابع مشابه بیشتر ...

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

636cd3d39c0a6.png

شرح اعلام کشف المحجوب هجویری

حسن رستم‌زاد منصور

کتاب «کشف المحجوب» که در واقع پرده‌گشای اسرار حیات و درون گروهی از عاشقان و شیفتگان جمال محبوب ازلی و ابدی است، جلوه‌گاه ایمان و ذوق و دانش بزرگمردی است که گرچه شرح کاملی از احوال وی در دست نیست، ولی همین اثر عظیم نماینده وسعت اطلاعات او در علوم قرآنی و احادیث و عرفان است. در این کتاب خلاصه‌ای گویا از شرح زندگی افراد مندرج در کتاب «کشف المحجوب» هجویری ارائه شده و علاقمندان و عرفان‌پژوهان را در شناخت هرچه بهتر مندرجات کتاب به‌ویژه شخصیت عارفان و مشایخ راهنما است.