هزار سال تفسیر فارسی، سیری است در متون کهن تفسیری پارسی با شرح و توضیحات، تفاسیری چون ترجمه تفسیر طبری، تفسیر قرآن پاک، تفسیر مفردات قرآن، تفسیر سورآبادی، تفسیر کشف الاسرار میبدی، تفسیر نسفی، تفسیر گازر و ... این کتاب مجموعه ای کامل حاوی بررسی تفاسیر کهن فارسی با ذکر نمونه از تفاسیر بازمانده که هم منتخبی از نثرهای شیوای کهن پارسی در کتب تفسیر است و هم گزیده ای از مباحث و قصص قرآنی

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65ce364867be6.jpg

سرآمدان فرهنگ و تاريخ ايران در دوره اسلامى

سید حسن سادات ناصری

مولف در پیشگفتار کتاب می گوید: " در این دفتر تا جایی که میسر بود کوشیدم که تاریخی درست و دقیق از زادروز و درگذشت آن ناموران بدست دهم. ولی بدلایل بسیار نسبت به این مهم توفیق کامل نیافتم، چرا که زندگانی بیشتر این عزیران روشن نیست و بسیاری از ایشان را شرح حالی کامل و درست بجای نمانده است. بنابراین از 713 تنی که در این مجلد سخن گفته ام، کمتر از پانصد تن را تولد و وفات هر دو بدست داده ام و بیشتر را سال وفات مشخص شده است، و بعضی را نیز از ناگزیری تنها بدادن سده زندگانی اکتفا کرده ام. ولی آنان را که میسر بود، حتی روز و ساعت تولد و وفاتشان را بدست داده ام. در این تالیف هر سرآمدی از مردم ایران بزرگ بی درنظر گرفتن موقعیت اجتماعی و دانش و فن و کاری که در آن کوشیده است و والایی یافته، به ترتیبی که یاد شد، در پی هم آمده اعم از آنکه دانشمند فیلسوف فقیه ادیب شاعر صوفی نقاش موسیقی دان خطاط معمار نیکوکار پهلوان سردار شهریار مورخ و جغرافی دان یا سیاست مدار یا فدایی و فداکار نسبت به مردم کشور خود بوده است یا در پی نیکی ها رفته و در کار خود به بزرگی و تمامی رسیده است از ذی فن و ذوفنون.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
61d075886ab9d.png

شیراز

منوچهر دانش‌پژوه

شیراز نگینی درخشان در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین یکی از زیباترین و نامدارترین شهرهای کشور با آن سابقه تاریخی و مجموعه‌ای است از تمدن باستانی جهان. شیراز وارث تمدن اقلیم پارس و مرکز آن تخت جمشید نشانه‌ای است از هویت باستانی و سهم بسیار ارزشمند ایرانی در تمدن و فرهنگ جهان. اما شیراز با آن موقعیت خاص جغرافیایی، سرزمین شعر و شاعری است و دو مروارید درشت ادبیات جهان یعنی سعدی و حافظ از این سرزمین هستند و آرامگاه آنها محفل هر هنردوستی است. این کتاب خواننده با با نام و القاب شیراز، پیشینه تاریخی شیراز از دوران باستان تاکنون و نیز حکومت‌های گوناگون آن مانند اتابکان فارس، خاندان بویه، دوران کریم خان زند و قاجار تا دوران اخیر آشنا می‌سازد. آشنایی با باغ‌های شیراز، ذکر شاعران شیراز، مدارس قدیم، بناهای باستانی، ترانه‌های شیرازی و معرفی منابع معروف درباره شیراز بخشی از فهرست مطالب کتاب است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب