ريشه هاي تاريخي اصطلاحات و ضرب المثل هاي فارسي يكي ديگر از تردستي هاي اين معركه گيران بود كه طاسي را درون حقه مي گذاشتند و طوري حقه را تكان مي دادند و با آن بازي مي كردند كه وقتي طاس درون آن را به روي زمين مي انداختند، طاس با شماره اي كه آنان مي خواستند بر زمين مي نشست. در آن زمان مردم اين تردستان را به دليل اين گونه بازي ها كه با حقه مي كردند “بازيگران با حقه ” و يا “حقه بازان ” مي ناميدند و اين لفظ كم كم به معني طراري و شارلاتاني براي افراد فريب كار مصطلح شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

661e99dcec9d7.jpg

ریاض الانس یا گلهای ارغوان - جلد دوم

سیدعلی اکبر حسینی کاشانی حائری

ریاض الانس یا گلهای ارغوان کشکولی است محتوی بر مواعظ، نصایح، طرایف، لطایف، حکایات تاریخ، اشعار، الفاز، امثال، قصص، داستانهای سودمند تاریخی، علمی، ادبی، فلسفی، و سایر مطالب نافعه متفرقه که توسط سیدعلی اکبر حسینی کاشانی حائری تالیف شده است