610aa51a1fccf.jpg

فرهنگ نهادهای آموزشی ایران (از روزگار باستان تا تاسیس دولت صفوی)

مکان چاپ: تهران ناشر: موسسه چاپ و انتشارات تاریخ چاپ: ۱۳۸۳ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب شامل گزارشی است از سرگذشت گوناگون آموزش‌ها و نهادهای آموزشی و علمی و آداب آموزش که در روزگاران پیش از اسلام و پس از آن در ایران رواج یافته است. نویسنده در این کتاب "از چگونگی تفکر و اندیشه و دست یابی به فرهنگ و تمدن انسان‌هایی سخن می‌گوید که از پرتو آموزش‌ها و با گذشت روزگاران آن‌ها به دست آورده‌اند و آگاهی از این تاریخ وسیله‌ای برای بازیابی و شناخت پایه‌ها و مایه‌های فرهنگ و تمدن و توجه به فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت هر جامعه است. آشنایی با این تاریخ از آن رو ضروری و مهم می‌نماید که نسل‌های معاصر را با میزان میراث معنوی گذشتگان پیوند می‌دهد و آنان را بر آن می‌دارد که نخست از آن چه خود داشته‌اند آگاه شوند، دلایل و عوامل آن چه را که ندارند و نمی‌دانند دریابند، پس از آن‌گاه در پی اخذ و اقتباس دانش‌ها و نیازمندی‌های خود از دیگران برآیند". عناوین بخش‌های اصلی کتاب عبارت‌اند از: "کلیاتی درباره آموزش و پرورش ایران باستان"، "اسلام در ایران و آغاز آموزش‌های دینی"، "آموزش و پرورش در ایران، از آغاز خلافت عباسیان تا استقرار دولت صفاریان"، "آموزش و پرورش ایران از صفاریان تا سلجوقیان"، "آموزش و پرورش ایران از سلجوقیان تا انقراض خوارزمشاهیان" و "آموزش و پرورش ایران از دوره مغول و ایلخانان تا دوره صفوی".

منابع مشابه بیشتر ...

65a002307ed43.jpg

سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا

مرتضی راوندی

در این کتاب طی سه بخش، سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا بازگو شده است. بخش اول که "سیر فرهنگ و تعلیم و تربیت در ایران" عنوان گرفته شامل مباحثی از این قبیل است: روش تعلیم و تربیت در ایران بعد از اسلام؛ مهم‌ترین مراکز تعلیم و تربیت؛ نخستین تلاش‌های بشر در راه کتابت و نگارش مورد علاقه خود؛ عقیده چند تن از صاحبنظران ایرانی در باب تعلیم و تربیت؛ تعمیم نسبی فرهنگ بعد از اسلام، نخستین مدرسان و نقش ایرانیان در توسعه و تکمیل مداری و رشد فرهنگ اسلامی؛ وضع اجتماعی و فرهنگی ایران مقارن حمله مغول؛ مکتب خانه‌ها در عهد صفویه؛ وضع مدارس در اواخر زندیه و اوایل عهد قاجاریه؛ تعلیم و تربیت در عهد قاجاریه؛ وضع مدارس در آغاز جنبش مشروطیت. در بخش دوم ذیل عنوان "نظریات جدید در تعلیم و تربیت" مباحثی از این دست به چشم می‌خورد: تعلیم و تربیت در غرب؛ وضع کلی تعلیم و تربیت در عصر ما؛ روش‌های نوین در آموزش و پروش؛ چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم؛ حمایت و جانبداری ویکتور هوگو از فرهنگ بشری. سومین بخش که "سیر فرهنگ و تعلیم و تربیت در اروپا" نام گرفته مشتمل بر عناوینی از این قبیل است: تعلیم و تربیت در یونان باستان؛ تعلیم و تربیت در روم قدیم؛ مدارس و علوم در قرون وسطی؛ رشد فرهنگ وعلوم تجربی در جریان نهضت اسلامی؛ احیای علوم قدیم؛ رنسانس و تجدید حیات علم و ادب؛ نهضت ادبی در اروپا.

65896f80abcb9.jpg

راهنمائی تحصیلی 1338

لیلی مجیدی آهی (ایمن)

راهنمایی به معنای اعم فکر جدیدی نیست و از زمانهای قدیم مردمی در اجتماع بوده اند که احتیاج به راهنمایی و هدایت داشته اند و در مقابل این عده رهبرانی نیز وجود داشته اند که در حل مسائل مختلف همنوعان خود را یاری می نموده اند ولی آنچه امروز در دنیای تعلیم و تربیت جدید راهنمایی نامیده میشود با مفهوم تاریخی این کلمه فرق فاحش دارد و در اثر تغییرات محیط و پیچیدگی شرایط زندگی اجتماعی بوجود آمده است. از اوائل قرن بیستم مفهوم جامعه تغییر قابل توجهی نموده است وگرچه اصولا اجتماع جمعی از مردم همزبان و هم سنت جامعه ای را تشکیل میدهد ولی از آنجا که رواج سنن و السنه در اثر آشنایی جوامع با همدیگر بسط و توسعه یافته است و از طرفی بعد مسافتها با پیدا شدن وسائل نقلیه سریع السیر رو به کاهش می رود به جرات می توان گفت که جوامع نه فقط از لحاظ جغرافیایی بلکه از لحاظ طرز فکر و جستجوی کمال مطلوب نیز روز به روز توسعه می یابد سنن و عادات قدیم در هم شکسته می شود و سنن جدید و انتظارات تازه تری در اجتماع بوجود می آید امروز بیش از هر زمانی از هر زن و مرد و کودکانتظار می رود که از تمام استعدادهای نهفته خویش برای بهبود وضع خود و همنوعانش استفاده نماید...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6181261ce6b08.jpg

تاریخ بیمارستان ها در اسلام

در این کتاب تنها از بنیاد بیمارستان‌ها و نهادهای آموزشی درمانی در روزگار اسلامی و کارنامه درخشان پزشکان در جهان اسلام سخن رفته است. "تاریخ بیمارستان‌ها در اسلام" ترجمه کتابی است که نخستین بار به کوشش پزشک دانشمند مصری دکتر احمد عیسی بک به زبان عربی نگارش و در سال 1357ق/1939م در دمشق انتشار یافته است. پیشگامی مولف در گردآوری و احیای نام و نشان پزشکان و بیمارستان‌های نامی اسلام و بررسی پیشینه تاریخی آنها کوششی است ارزنده و درخور ستایش چنانکه هم‌اکنون متن عربی و ترجمه فرانسوی آن از منابع معتبر تحقیق در زمینه تاریخ پزشکان در این رشته است. نویسنده کتاب روند فعالیت بیمارستان را به گویاترین شکل ممکن بازنموده است. کتاب، نخست به شرح حال دکتر احمد عیسی بک مولف کتاب می پردازد و در بخش اول از پیدایش، ساختار، پزشکان و هزینه بیمارستانها اطلاعاتی به خواننده می‌دهد. در بخش دوم از بیمارستانهای قلمرو اسلام و بیمارستانهای مشهور مانند بیمارستان جندیشاپور، مصر، عراق، شام و اندلس ..... صحبت کرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب