الصيدنة في الطب تأليف ابوريحان محمد بن احمد بيرونى از قديمى‌ترين و مهم‌ترين منابع طب سنتى است. موضوع كتاب داروشناسى است. این کتاب در مفردات طبی یکی از امهات آثار علمی و فرهنگ اسلامی است. این کتاب توسط قاضی ابوبکر بن علی بن عثمان بن سفرا کاسانی در یکی از سالهای میان 607-633 از زبان عربی به زبان فارسی نقل شده است.مؤلف به معرفى و توصيف داروها و بيان اطلاعات جنبى پيرامون آنها پرداخته است و ساختار كتاب را بر اساس ترتيب حروف الفبا پايه‌گذارى نموده البته با اين تفاوت كه وى علاوه بر رعايت حرف اول كلمات، اعراب حرف اول هر اسم را نيز مراعات نموده و اعراب فتح را بر كسر و كسر را بر ضم مقدم داشته است. مؤلف در مقدمه كتاب به ارزش مبحث دواشناسى و جايگاه علم آن در پزشکى مى‌پردازد و از سابقه تاريخى آن در ميان يونانيان و نصرانيان سخن مى‌گويد و گويا بر آن است با اين مقدمه انگيزه خود را از نگارش اين كتاب بيان كند. کتاب عربی الصیدنه فرهنگی است الفبایی درباره داروهای گوناگون، همراه با نام هر دارو به زبان های مختلف (عربی، یونانی، سریانی، هندی و برخی از زبان های آسیای مرکزی و جنوبی)، و توضیحاتی درباره نام عربی داروها و صورت های گوناگون و مترادفات آنها و نمونه های بسیاری از اشعارعربی که نام داروها در آنها آمده است. در این کتاب همچنین به شکل و بو و کیفیات دیگر داروها در آنها آمده است. در این کتاب همچنین به شکل و بو و کیفیات دیگر داروها و مبدأ و صفات آنها و تقلباتی که داروسازان در داروهای مختلف می کنند و نیز بدل یا جانشین داروها و گاهی هم خواص درمانی آنها اشاراتی شده است. تنها نسخه عربی به دست آمده از این اثر دارای تاریخ کتابت 678ق است که در مقایسه با ترجمه فارسی آن، که ظاهراٌ کامل است، 18 افتادگی دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

65ef0e8d46537.jpg

سراج اللغه : اشعار عربي و فارسي مربوط به لغات قرآن

سیدمحمدتقی مدنی اصفهانی چهارسوقی

موضوع کتاب سراج اللغه، اشعار فارسی و عربی مربوط به لغات قرآن یا به نظم درآوردن لغات قرآن کریم است که توسط سیدمحمدتقی مدنی اصفهانی چهارسوقی تالیف شده است

65e5da5cb844a.jpg

درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی - جلد دوم

باقر ساروخانی

در کتاب درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی دكتر ساروخاني از استادان قديمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، متخصص در جامعه شناسي خانواده و ارتباطات جمعي است و اين امر در توصيف او در واژه هاي مربوط به اين دو رشته مشهود است. دكتر ساروخاني در دايرة المعارف علوم اجتماعي علاوه بر معاني واژه ها، توصيف دقيق و مبسوطي از هر واژه را با ذكر مسائل جانبي و گاه نظر يات مربوط به واژه ها را آورده است و از اين طريق فرهنگ واژگان را به يك دايرة المعارف تبديل كرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6252bd9ebfeff.png

فلسفه هند قدیم: ترجمه از کتاب ماللهند ابوریحان بیرونی

محمدبن احمد ابوریحان بیرونی

بزرگ‌ترین تألیف ابوریحان در هندشناسی همین کتاب است که در هشتاد باب فلسفه و عروض و ریاضیات و جغرافیا و حقوق و ادبیات و .... را بیان می‌کند. مطالب این کتاب در ذکر عقاید و آراء هندوان در باب مسائل فلسفه و نجوم و هیئت و عقاید و قوانین دینی و اجتماعی است که ابوریحان از معاشرت با علمای هند و ترجمه کتاب‌های آن دیار فراهم آورده است.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب
6124cce7ef85f.jpg

رساله‌ فی‌ تسطیح‌ الکره‌ مع‌ تلخیصها بالفارسیه‌

محمدبن احمد ابوریحان بیرونی

این رساله در تسطیح کره بر سطح مستوی است و از چهار نوع تسطیح که علمای ریاضی اسلام ابداع کرده‌اند در آن گفتگو شده است. این رساله در چاپخانه حیدری و در سال 1353 به طبع رسید

نثر/متون کهن
کتاب