کتاب «مشاهیر رجال» به کوشش باقر عاقلی منتشر شده و در سال ۱۳۷۰ از سوی انتشارات گفتار انتشار یافته است. نویسنده در کتاب خود تلاش کرده است بیوگرافی کاملی از چهره های تاثیرگذار تاریخ ایران به ویژه در عصر مشروطیت ارائه دهد. اما بی شک فرهنگ و در هر دوره تاریخ شرح حال نویسی متاثر از فضا و سنت خاص فرهنگ و دوره خود بوده است. در کتاب ۳۸۹ صفحه ای مشاهیر رجال، زندگی شخصیت های مرتبط با انقلاب مشروطیت همچون «سیدجمال الدین اسدآبادی، اتابک، عین الدوله، نظام السلطنه، آصف الدوله، میرزا مشیرالدوله، سعد الدوله، ستارخان، وثوق الدوله و محتشم السلطنه اسفندیاری مورد اشاره قرار گرفته است.» زندگی نامه سیدجمال الدین اسدآبادی در این کتاب نوشته تقی زاده یکی از پرکارترین محققان ایرانی است که در سال ۱۳۳۴ به رشته تحریر درآورده است.

منابع مشابه بیشتر ...

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63c69ed418f92.jpg

زنان ذی نفوذ خاندان پهلوی

این کتاب شرح حال و بررسی زندگی عده‌ای از زنان عصر پهلوی، به ویژه چهار زن پر نفوذ دربار است که به نوعی در جریان حوادث سیاسی، عزل و نصب رجال، سقوط کابینه‌ها، و حضور بیگانگان در کشور نقش داشته‌اند .در کتاب خصوصیات و جنبه‌های مهم زندگانی هر یک از این زنان براساس اسناد و مدارک تاریخی ذکر گردیده که عبارت‌اند از :تاج‌الملوک (ملکه مادر)، شمس، اشرف و فرح پهلوی .کتاب با مقدمه دکتر باقر عاقلی و پیشگفتار مولف آغاز می‌شود ;آن گاه مباحث کتاب با این عناوین ادامه می‌یابد" :کودتای "1299، "تاج‌الملوک دولتشاهی"، "ملکه مادر تاج‌الملوک"، "فوزیه عروس دربار"، "ملکه ثریا پهلوی"، "شمس پهلوی"، "اشرف پهلوی"، "فرح پهلوی (دیبا .("کتاب با عکس‌هایی از زنان نامبرده و سایر رجال و دولتمردان دوران پهلوی همراه است .

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
638755a7b9139.jpg

خاطرات حاج عزالممالک اردلان (زندگی در دوران شش پادشاه)

امان الله اردلان ملقب به حاج عزالممالک ، فرزند فخرالملک اردلان ، از دولتمردان و بازیگران سیاست ایران دراواخر عهد قاجار وتمامی دوران پهلوی بود . او در جوانی وهمزمان با وقایع مشروطیت پا به عرصه سیاست گذاشت . حاج عزالممالک پنج دوره نماینده مجلس ، دو بار سناتور و ده مرتبه وزیر شد . او بارها در دستگاه دولت به عنوان استاندارد ، حاکم ، سفیر ومدیر کل انتخاب وچهار بار نیز امیر الحاج شد . اردلان مردی متدین ، خوش محضر ، با سواد وخوش نام بود و درسال 1366 ش در تهران درگذشت. برادران اردلان، سه تن از رجال سیاسی اواخر دوره قاجار و دوران پهلوی بودند که هریک نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران بازی کرده‌اند. اسامی آنان امان الله اردلان (حاج عزالممالک)، ناصرقلی اردلان و علیقلی اردلان (یا رضاقلی) بوده‌است. هر سه فرزندان حاج فخرالملک اردلان (ابوالحسن خان اردلان نوهٔ امان الله خان اردلان حاکم قدرتمند کردستان)و برخلاف سایر خاندان اردلان، از کردهای شیعه مذهب بوده‌اند. نسب پدری آنان ازحاکمان کردستان بودند و نسب مادریشان ازشاهزادگان قاجار بودند. چندین دوره نمایندگی مجلس، بارها وزارت کشور و معاونت مجلس شورای ملی، کارنامه سیاسی وی را تشکیل می‌دهد. او مدت‌ها با دکتر میلسپو همکاری داشت و نطق بسیار معروفی در مذمت رفتار مورگان شوستر در مجلس ایراد کرده‌است. او در کابینه دولت مهاجرین در کرمانشاه به ریاست رضاقلی خان نظام‌السلطنه مافی، وزیر فواید عامه بود. او بیش از یکصد و ده سال عمر کرد و پس از دو برادر کوچکش بدرود حیات گفت. دوستانش به طنز در مورد او گفته‌اند: «کل شیئ هالک، الا حاج عزالممالک».

شرح حال/خاطرات و یادداشت ها
کتاب