612dbdc710701.png

دیده ها و شنیده ها: خاطرات میرزا ابوالقاسم خان کحال‌زاده منشی سفارت امپراتوری آلمان در ایران درباره مشکلات ایران در جنگ بین‌المللی 1914 ـ 1918

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر فرهنگ تاریخ چاپ: ۱۳۶۳ هجری شمسی زبان: فارسی

میرزا ابوالقاسم‌خان کحال‌زاده فرزند دکتر حسین‌خان کحال سال 1277 شمسی در تهران به دنیا آمد و در 84 سالگی به سال 1360 به رحمت ایزدی پیوست. او خدمات دولتی را در سال 1298 با ورود به وزارت کشور شروع کرد و مشاغل مختلف را به ترتیب تا سمت مفتش سیار احراز نمود و بعد در زمان وزارت عدلیه داور وارد دادگستری شد و با سمت مستنطق مأمور نیشابور شد و بعد از سه یا چهار سال با عنوان مدعی‌‌العموم در نیشابور به خدمت خود ادامه داد و بعد از یک سال مأمور خدمت در همدان شد و مدت پنج سال در آن شهر انجام وظیفه کرد و در زمان وزارت صدرالاشراف منتظر خدمت و از کار دولتی کناره گرفت. بعد از این به شغل آزاد مشغول شد و دو بار دیگر به کار دعوت شد و در سن 65 سالگی بازنشسته شد. این کتاب دربرگیرنده یادداشت‌ها و خاطرات او از جنگ جهانی اول و اوضاع ایران در این روزگار است.

منابع مشابه بیشتر ...

661d346a7cde0.jpg

تاریخ علم در ایران - جلد دوم

مهدی فرشاد

برای معارف ریاضی در ایران باستان، و نیز تمدن ایران در دورانهای بعدی دو سرچشمه اصلی می توان قائل شد. یکی از این دو منبع، تمدنهای کهنی بوده است که از چندین هزار سال پیش از میلاد در شوش و سومر وجود داشته و در علوم ریاضی، هندسه و نجوم بسی غنی بوده اند. چنانچه از منظری جامع به تمدن ایران باستان بنگریم این منبع در واقع سر چشمه ای بومی است و بنابراین ریشه ای در بطن تمدن ایرانی محسوب تواند شد. منبع دیگر که در بسیاری تواریخ به نام سنتهای ریاضی هندی نامیده شده نیز در واقع به گونه ای مرتبط با فرهنگ ایران و دارای وجوه اشتراک قوی با ریشه های تمدن در ایران. زمین است. این پیوستگی را اقوام آریایی که به ایران آمدند و شاخه ای از آنها در حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد به هند رفتند تأمین نمودند. سنتهای برهمنی درهند در واقع همان سنتهای آریایی است زیرا که برهمنان طبقه اول از سیستم طبقاتی هند و آریایی محسوب می شده اند. معارف کهن در ریاضیات از این دو سر چشمه جریان یافت و پهنه فرهنگ ریاضی در ایران باستان را مشروب کرد و نهالهایی از آن را به ثمر نشاند. در سرزمین شوش، از حدود چهار هزار سال پیش از میلاد، تمدنهایی بر پا بوده و میان آن فرهنگها با فرهنگ….

661d32ccbeb0d.jpg

تاریخ علم در ایران - جلد اول

مهدی فرشاد

کتاب حاضر نخستین جلد از مجموعه‌ای است که به بررسی تاریخ علم و فناوری در ایران می‌پردازد. تاریخ علم در ایران نسبت به بسیاری از وجوه فرهنگی تمدن ایرانی هنوز به گونه‌ای شایسته، بررسی و تنظیم نشده و آثار مستندی در این زمینه تدوین نشده است. بنابراین بازشناسی و شناساندن این عنصر مهم از فرهنگ، موجب می‌شود که پیوند آن با دیگر وجوه فرهنگ ایران و نیز نقش آن در عرصه تمدن جهان آشکار شود. در نگارش این مجموعه از اندیشه‌ها، نوشته‌ها، گفتارها و همکاری‌های بسیار استفاده شده است.