نویسنده در این جلد از کتاب تلاش کرده تحولات تاریخی و رویدادهای مهم و تغییرات جغرافیایی منطقه "فراهان " از توابع استان مرکزی را از روزگار باستان تا عصر خوارزمشاه بازگو نماید .هر فصل کتاب به یک موضوع، دوره یا رویداد مشخص اختصاص دارد که با اشاره‌ای به منابع مورد استفاده آغاز می‌شود و با نقل قول گزارش آن منابع ادامه می‌یابد .عناوین و موضوعات فصل‌ها عبارت‌اند از :وجه تسمیه و واژه شناسی فراهان ;سپیده تاریخ (قدیمی‌ترین اشارات درباره فراهان) ;تبار شناسی (ریشه‌های نژادی و اصل و نسب مردم فراهان) ; خسروان ساسانی ;برخاستن سنباد ;خیزش خرم‌دینان ;دودمان ابودلف ;سودای دین و آیین دیرین (محمد بن حسین مشهور به زیدان، منشی دارالحکومه احمد بن عبدالعزیز بن ابودلف حاکم منطقه جبال و شهر کرج ابودلف بین سال‌های 265تا 280ه‌ ق گرایش زردشتی و شعوبی و اسلامی داشته و منشا اقداماتی بوده است) ;ضراب‌خانه سکه ;صحیفه متون عتیق (نام "کرج ابودلف "در متون جغرافیایی البلدان یعقوبی و الاعلاق النفیسه ابن رسته) ;قبضه زیاریان و بویهیان ;خیزاب‌های رستاخیز (نام و مشخصات "کرج ابودلف "در متون جغرافیایی کهن) ;تیغ غزای غزنویان ;خزانه سلجوقیان ;آوردگاه اندیشه‌ها ;هزیمت خوارزمشاه .کتاب با واژه‌نامه، کتاب شناسی و نمایه اسامی به پایان می‌رسد .

منابع مشابه بیشتر ...

664211f2846b6.jpg

گیلان‌نامه: مجموعه مقالات گیلان‌شناسی - جلد اول (در زمینه تاریخ، فرهنگ، هنر، زبان، ادبیات و مردم‌شناسی)

جمعی از نویسندگان

گیلان نامه "مجموعه مقالاتی است در زمینه تاریخ، فرهنگ، هنر، زبان، ادبیات و مردم‌شناسی منطقه گیلان .این مجموعه شامل مقالاتی است از نویسندگان مختلف با این عناوین "ماکیان در سرزمین گیلان و دیلمستان از محمود پاینده؛ نامهای گیلانی (برای پسران و دختران) از م. پ. جکتاجی؛ دیوان پیر شرفشاه دولابی از عباس حاکی؛ قلیان کوبی از جعفر خمامی زاد؛ گیلان از دیدگاه هنر از جهانگیر سرتیپ پور؛ واژه های گیلکی از سیروس شمیسا؛ دولاب و خشم دو شهر گمشده از علی عبدلی و ....

6640c3086bdd8.jpg

آثار تاریخی شمیران - جلد اول: لواسان و رودبار قصران (جغرافیای تاریخی و معرفی محوطه‌های باستانی و ...)

ناصر پازوکی طرودی

ر این کتاب که از سوی "اداره کل میراث فرهنگی استان تهران "انتشار یافته تلاش شده جغرافیای تاریخی و محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی فرهنگی شهرستان "شمیران "(یکی از فرمانداری‌های نه گانه تهران)، شامل "لواسان " و "رودبار قصران "به تفصیل و همراه با عکس معرفی گردد .ابتدای کتاب شامل اطلاعاتی است درباره موقعیت و اهمیت جغرافیایی شمیران، تقسیمات کشوری و فرمانداری شمیران، جغرافیای تاریخی و وجه تسمیه رودبار قصران داخل، کوه‌ها و رودها و راه‌های رودبار قصران، اقوام ساکن در طبرستان قبل از مهاجرت آریایی‌ها، تاریخ رودبار قصران از دوره آشوری‌ها و مادها و هخامنشیان تا دوره قاجار (به ویژه دوره علویان آل بویه، غزنویان، اسماعیلیان، مرعشیان، چلاویان، جلالیان، تیموریان و آل کیا) .سپس آثار باستانی و تاریخی فرهنگی "دشت لار"، "لواسان بزرگ "و "رودبار قصران"، به ترتیب و تفکیک شهرها و روستاهای آنها معرفی شده‌اند که عموما شامل محوطه‌های باستانی، قلعه‌ها، امامزاده‌ها، کاروان‌سراها، قبرستان‌ها، رباطها، تپه‌های باستانی، مساجد و حسینیه‌ها، حمام‌ها، کاخ‌ها، مناظر طبیعی، باغ‌ها و سایر بناهای باستانی تاریخی است . در پایان کتاب فهرست منابع و فهرست محوطه‌ها و بناهای تاریخی فرهنگی شمیران (لواسان و رودبار قصران)، همچنین نقشه موقعیت جغرافیایی آثار یاد شده (نقشه باستان شناسی) آمده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64ff208fca3db.jpg

فرهنگ سينماي ايران 1362 - 1308 بانضمام شش گفتار در پيرامون سينما

مصطفی زمانی نیا

موضوع کتاب فرهنگ سینمای ایران از سال 1308 تا 1362 تالیف مصطفی زمانی نیا شامل شش گفتار است که عبارتند از: کارگردانها، فیلمسازی مشترک، سیاست و سرکوب خلقها، فیلمنامه نویسان، موسیقی متن، سکس و برهنگی.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
6386093e2f610.png

فرهنگ جلال: کتاب دوم: ادب و هنر

مصطفی زمانی نیا

جلال آل احمد از جمله متفکران نادری است که مرام و کلامش ملهم از فرهنگ ملی و مذهبی ایرانیان و جهت جهد و جهادش سوق‌دادن آنان به سوی استقلال سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است. جلال در مقطعی می‌زیست و روالی را برای ارائه کارهایش برگزیده بود که برای رسانیدن پیام و وانهادن بار مسئولیت از دوش به اجبار در زیر لواها و لفافه‌های مختلف می‌نوشت؛ گاهی به صورت داستان، گاهی به صورت نقد و گاهی سفرنامه. در این کتاب نویسنده کوشیده تمامی اشارات و تنبیهات و وصایای او که به شکل پراکنده در موضوع «فرهنگ و هنر و ادب» به نگارش درآمده، جمع‌آوری کند. این فرهنگ شامل دقیق‌ترین و بی‌غرضانه‌ترین تعریف‌ها درباره رشته‌های هنری نظیر نقاشی، معماری، موسیقی، سینما، تئاتر و درباره رشته‌های فرهنگی و ادبی نظیر تاریخ، شعر، عرفان، تصوف و .... و در ضمن اظهارنظرهای جامع و قاطع درباره هنرمندان و ادیبان است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب