فلسفه عرفان تحلیلی است از اصول و مبانی عرفان که در سه بخش تنظیم شده است .بخش اول شامل کلیاتی درباره تصوف و ماهیت عرفان است .بخش دوم به "مقامات" سلوک و بخش سوم به "حالات عرفانی" اختصاص یافته است .در این اثر، محتوای عرفان، خصوصا عرفان اسلامی بررسی و ارزیابی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

66267ff884e88.jpg

عرفان ایران - جلد 27-28

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 27-28 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات, عرفان: اتفاق و اتحاد از حاج نورعلی تابنده؛ استاد شعرائی و عرفان و تصوف از اکبر ثبوت؛ پیدایش سیر معنوی و عرفان از علامه سید محمدحسین طباطبایی؛ افرادی از فقهای اسلام که به علم حکمت پرداخته اند از آیت الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی؛ کتاب شناسی جناب سلطان علیشاه گنابادی از سیدمحمدحسین خبره فرشچی؛ تشیع و ایران از هانری کربن و ترجمه مرسده همدانی؛ اهمیت معنوی پیدایش و گسترش سلسله های صوفیه از سیدحسن نصر ترجمه فاطمه شاه حسینی؛ در قسمت تصحیح متون ضمیمه رساله شهیدیه از شیخ عباسعلی کیوان قزوینی؛ در قسمت گفت و گو، مقام تصوف نزد علامه طباطبایی از شهرام پازوکی؛ در قسمت معرفی کتاب، نابغه علم و عرفان در قرن چهاردهم هجری از حاج سلطان حسین تابنده گنابادی؛ معروف الکرخی شیخ کاظم طهرانی از عبدالحمید مرادی؛ اقتدا به محمد (ص) کارل ارنست از شمس الملوک مصطفوی؛ مقالات هانری کربن از محمدامین شاهجویی.

66267a76a32dc.jpg

عرفان ایران - جلد 25-26

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 25-26 عرفان ایران به این شرح است: در قسمت مقالات، میلاد حضرت عیسی (ع) از حاج نورعلی تابنده؛ مکاتبات عرفانی درباره حضرت مسیح (ع) و مسیحیت؛ دیدار یک عارف مسلمان از واتیکان؛ تصوف اسلامی از منظر یک میسیونر مسیحی از حسن نورائی بیدخت؛ جوابیه یک عارف فقیه به ردیه یک مبلغ مسیحی از محمودرضا اسفندیار؛ ابوحامد غزالی و مسیحیت از سعید بینای مطلق؛ معنای عرفانی انجیل از عبدالکریم جیلی و ترجمه شهرام پازوکی؛ عیسی (ع) در قرآن و تفاسیر صوفیه از نیل رابینسون و ترجمه فاطمه شاه حسینی؛ نگاهی به زندگی و عرفان قدیسه ترزا از بخش علی قنبری؛ در قسمت هنر و عرفان، هنرهای اسلامی و مسیحی قرون وسطی در آثار تیتوس بورکهارت از فیلیپ فور و ترجمه امیر نصری؛ در قسمت معرفی کتاب، کتاب مسیحیت گمشده نوشته جاکوب نیدلمن از طاهره توکلی؛ راه هایی به سوی قلب: تصوف و شرق مسیحی از جیمز کاستینجر.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61222d51e3d17.jpg

عرفان نظری (تحقیقی در سیر تکاملی و اصول و مسائل تصوف)

سید یحیی یثربی

کتاب حاضر در دو بخش به خوانندگان اصول عرفان نظری را آموزش می‌دهد و آنان را با پیدایش و سیر تکاملی آن آشنا می‌سازد. در بخش دوم کتاب، مقدمه قیصری بر شرح تائیه ابن فارض – که متنی مختصر و در عین حال جامع در این زمینه است – آورده شده. قیصری از شارحان بزرگ مکتب ابن عربی است و این اثر را به منظور معرفی اصول و مسایل عرفانی نوشته است. نویسنده کوشیده است در این اثر نکات جدیدی را مطرح کند و جایگاه واقعی برخی از مسایل و مبانی عرفانی را – در کتب پیشینیان ناقص و گاهی با خلط همراه بوده – در معارف بشری و ارتباط با عدم ارتباط آنها را با عرفان یا فلسفه و کلام بنمایاند. وی مسایل فلسفی، عرفانی و کلامی را درهم نیامیخته، کاری که در آثار متفکران اسلام رخ داده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب