محققانی که در کتاب بزرگ شاهنامه حکیم فردوسی به بررسی پرداخته‌اند، متوجه شده‌اند در این کتاب به نام و مشخصات برخی از زنان اشاره شده است و در دو مورد نام زن جادو برده شده و در یکی‌دو جا هم از سروش و پری یاد شده است. این زنان یادشده به چند گروه تقسیم می‌شوند. گروهی شاهزاده خانم‌ها می‌باشند و عده‌ای همسران ناموران و پهلوانان و دسته‌ای بزرگ‌زاده و برخی پرستنده و کنیز و دایه و یک زن هم گازر است که داراب فرزند همای را پرورش داده و بزرگ کرده است. نویسنده در این کتاب کوشیده تا نام و مشخصیات بیشتر زنان و داستان‌های متعلق به آنان در شاهنامه را معرفی کند.

منابع مشابه بیشتر ...

65a2913487803.jpg

کتاب شاهنامه فردوسی: نثر: اساطیر - جلد اول (از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون)

علی شاهری

این مجموعه شامل تمام شاهنامه است که برای راحتی خوانندگان جوان که به تاریخ و تمدن کشور خود علاقه دارند و می خواهند با شاهنامه آشنا شوند، به نثر ساده برگردانده شده و در سه بخش شامل: 1. بخش اساطیر 2. بخش پهلوانی 3. بخش تاریخی تنظیم شده است. بخش اساطیر از پادشاهی کیومرث شروع شده و تا مرگ فریدون ادامه دارد. بخش پهلوانی از پادشاهی منوچهر و ظهور خاندان سام شروع می شود و تا مرگ رستم و فرزندش فرامرز ادامه دارد و بخش تاریخی که با پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار شروع شده تا مرگ یزدگرد و تسلط عربها بر ایران ادامه می یابد.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.