61362124cd45d.jpg

بزرگداشت ابونصر فارابی فیلسوف و داشمند برجسته ایرانی قرن سوم هجری در دانشگاه پهلوی، زندگینامه و دوران او

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات دانشگاه پهلوی تاریخ چاپ: ۱۳۵۳ هجری شمسی زبان: فارسی

موضوع کتاب در مورد بزرگداشت ابونصر فارابی فیلسوف و دانشمند برجسته ایرانی قرن سوم هجری، زندگینامه و دوران اوست که در دانشگاه پهلوی در سال 1353 برگزار شده است. محمدبن طرخان بن ازلغ معروف به ابونصر فارابی و ملقب به "معلم ثانی" بین سالهای 257 و 264 ه ق در فاراب سیر دریا در ناحیه ماوراء النهر تولد شده. وی از اکابر فلاسفه نامی و حکمای اسلامی ایرانی قرن چهارم هجری و معاصر دیالمه در ایران و آل حمدان حکمرانان شامات بوده و پس از ارسطو که در تاریخ علوم بنام معلم اول لقب داشت به نام معلم "ثانی" شهرت یافته است. دوران ابونصر بنام عصر طلائی و نوزائی فرهنگ ایرانی اسلامی معروف است زیرا در این عصر بود که خیل دانشمندان بنامی مانند ابوریحان بیرونی و ابوسهل و کندی و خوارزمشاهی و ابن سینا و رازی و غزالی و شاعرانی مانند رودکی و دقیقی و عنصری و فردوسی پیدا شدند و هرکدام در رشته‌های خودشان ستارگان درخشانی بشمار میایند و زیب افزای تاریخ پرافتخار فرهنگ و علوم جهانگیر ایرانی هستند. اهمیت فارابی مخصوصا در ایجاد پلی بین فلسفه و حکمای آتن و اسکندریه و فرهنگ اسلامی ایرانی است که خود نیز در مسائل گوناگون به عقاید و آراء آنها اضافه نموده و در طبیعیات و علم الاخلاق و تقسیم بندی علوم تالیفاتی از خود باقی گذارده و مخصوصا سعی نموده است بین عقاید افلاطون و ارسطو التیام دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.