613d856e1aba8.png

سوانح مولوی: تحقیق احوال و زندگی مولانا جلال‌الدین مولوی و تبصره و تقریظ مبسوط بر مثنوی شریف

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات دنیای کتاب تاریخ چاپ: ۱۳۷۵ هجری شمسی زبان: فارسی

شبلی نعمانی در این کتاب به شرح حال و نیز اخلاق و عادات عارف دانشمند مولانا جلال‌الدین رومی پرداخته و چون منظور اصلی وی در حقیقت اظهارنظر در «دیوان» به‌ویژه «مثنوی» دو اثر نفیس مولاناست، به این معنی که این دو کتاب گرانبها را خواسته با میزان انتقاد علمی سنجیده و محسنات و معایب آنها را معلوم بدارد، بنابراین توجه خود را بعد از شرح حال به طرف آثار یعنی این دو کتاب معطوف داشته و در اطراف آن به‌ویژه پیرامون مثنوی مبسوط سخن رانده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6374eb9d1087d.png

فرهنگ موضوعی مثنوی

عسکری ابراهیمی جویباری

در علم کنونی موضوعی‌کردن کتاب‌های ارزشمند ادبیات فارسی ضرورت است. مثنوی مولانا سرشار از آیات و روایات است که هر کدام کتاب جداگانه‌ای دارند. در این کتاب فرهنگ موضوعی برخی از اشعار مولانا در مثنوی آورده شده است. موضوعاتی که در این فرهنگ بررسی شده، عبارتند از: آرزو، ادب، اسباب، استدراج، اسمای حقیقی، اشتهار، اضداد، الهام، امانت، امتحان، انسان کامل و ... .

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63fcd2b7bd6c6.jpg

غزلیات شبلی

محمد شبلی نعمانی

محمد شبلی نعمانی (1275-1332ق)، نویسنده، محقق، اسلام‌شناس، ادیب، شاعر، شیفته ادبیات و زبان فارسی و بخصوص حافظ شیرازی، مؤلف تاریخ علم کلام. در سال 1857‌م در دهکده بندول، جزوى از بخش اعظم گر، از استان ایالات متحد هند، چشم به جهان گشود. او ذوق لطیف و حسن سلیقه در کارها و نیز مزاج شاعرانه و عاطفه عاشقانه‌اى داشت و به زبانهاى اردو و فارسى اشعارى سروده است ولى کمتر به این حرفه مشغول بوده است ولى چون طبع پرجوشى داشته است وقایع و پیش آمدها را به نظم در می‌آورد. جالب است که نیمى از کلیات اردوى وى صبغه سیاسى دارد ولى اشعار فارسی اش فاقد این جنبه است و در سال 1883 به طور متناوب به فارسى اشعارى سروده است که حدود دو هزار بیت می‌باشد ولى او علاقه وافرى براى نوشتن داشت و به همین دلیل غزلیاتى از او بر جاى مانده که ناقص و ناتمام مانده است...

نظم/شعر کلاسیک/غزلیات
کتاب
6083f0246df78.png

کلیات فارسی شبلی نعمانی

محمد شبلی نعمانی

شمس العلاماء علامه محمد شبلی نعمانی یکی از نویسندگان بزرگ و محققان نامی شبه قاره است که به زبان اردو آثار ارزنده‌ای به وجود آورده و پیرامون وسایل آموزش و پرورش، زندگانی حضرت رسول (ص)، سیرت بعضی از بزرگ‌مردان تاریخ اسلام، زبان و ادب اردو و فارسی و عربی، تاریخ ادبیات فارسی و مباحث کلامی و .... داد تحقیق داده است. او قریحه شاعرانه و عاشقانه و ذوق بس سرشاری داشته که این امر کتب و مقالاتش را نسبت به آثار معاصرین بزرگ وی دلاویز کرده است. در این کتاب مجموعه‌ای از اشعار او از کتب و رسالات و مقالات مختلفش گردآوری شده که در حدود 1800 بیت دارد.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب