این کتاب حاصل سفر رضا علامه‌زاده به روسیه بعد از فروپاشی روسیه است. نویسنده زندگی چهار هنرمند روسی را دنبال می‌کند که همگی گرفتار سرکوب و سانسور استالین شدند. میخائیل بولگاکف، آندره‌ای پلاتونوف، اوسیپ ماندلشتام و ایزاک بابل، چهار هنرمندی هستند که نویسنده آرشیو عظیم دولتی فیلم و عکس روسیه را برای یافتن ردپایی از زندگی آنان زیرورو کرده است. او قصد داشته از این جستجو، برای ساختن یک فیلم درباره این نویسندگان و هنرمندان بهره ببرد.

منابع مشابه بیشتر ...

659169cd07283.jpg

نویسندگان روس‌

خشایار دیهیمی

این کتاب شامل معرفی و بررسی آثار 162 تن از نویسندگان روس از سال 1700 تا 1985 است و در آن سعی شده است هیچ نویسندهٔ روسی، حتی کم‌اهمیت، از قلم نیفتد. درضمن مدخلی هم جهت آشنایی خوانندگان با ادبیات کهن روسیه از قرن یازدهم تا پایان قرن هفدهم آمده است. مداخل مفصل کتاب از مجلدات مختلف کتاب European Writers و مداخل کوتاه‌تر از کتاب A Handbook of Russian Literature برگرفته شده‌اند. مقالات به ترتیب تاریخ تولد نویسندگان مرتب شده‌اند تا خواننده بتواند از آن همچون کتاب تاریخ ادبیات روسیه استفاده کند، اما فهرست‌هایی به ترتیب الفبای فارسی و لاتین و نیز فهرست‌هایی از مجلات و نشریات روسی، و تلفظ اسامی با الفبای فونتیک بین‌المللی در کتاب گنجانده شده است. به هر مدخل نیز کتاب‌شناسی لاتین و فارسی مربوط به آن اضافه گشته است.

6485d5fce1e37.jpg

نویسنده و کمیسر

پالوچی هورات

این کتاب به سرنوشت نویسندگان در کشورهای مختلف کمونیستی می‌پردازد و به اختصار تضاد اساسی را که میان نویسندگان خلاق و دستگاه کمونیستی وجود دارد مورد توجه قرار می‌دهد