کتاب تاریخ مردوخ در ۴ بخش از محمد مردوخ کردستانی است.بیشتر حجم این کتاب پیرامون تاریخ خاندان اردلان است. این کتاب اولین کتابی ست که به شیوه نوین درباره تاریخ خاندان اردلان به نگارش درآمده است. که این چهار قسمت به شرح ذیل است: بخش اول در قضاوت عقل بر نقل میباشد. و بخش بعدی دوم که خود 4 زیر مجموع دارد. یعنی منشا کرد و سوابق کرد. خط و زبان و آداب کرد و مذهب آن و زیر مجموع چهارم طوایف و جمعیت کرد, بطور کلی موضوع در قضاوت عقل بر نقل,و قسمت سوم کتاب به آداب و رسوم و خط, زبان, مذهب کرد می پردازد. و در قسمت آخر یا چهارم به طایفه ها و مردم کرد و تعداد ولایتها و مساحت و شهرستانهای کردستان می پردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

62fb6cfc8dca9.jpg

راه اصلاح کامل خط فارسی

صادق تقوی

کتاب پیشنهادی برای اصلاح خط فارسی یا یک انقلاب موثر آموزشی است و با این اصلاح مختصر یاد گرفتن خط و زبان فارسی بسیار آسان میشود. نویسنده در پیشگفتار کتاب میگوید: معایب خط فارسی از مدتها پیش توجه آموزگاران و استادان زبان فارسی و نویسندگان و حتی عموم باسوادان را به خود جلب نموده به طوری که کمتر کسی است که نخواهد این معایب اصلاح شوند. پاره ای معتقد شده اند که معایب فارسی آنقدر زیاد است که باید شکل فارسی قدیمی آن صرف نظر نمود و خط لاتین را جایگرین آن کرد. گروهی دیگر میگویند نباید شکل خط فارسی را که یکی از چایه های استقلال و قومیت ملت ایران است از بین برد بلکه باید معایب آنرا اصلاح نمائیم و لذاس از کوششهای فراوان و دقتهای زیاد و در نظر گرفتن جوانبی بسیار و مشورتها و تغییر روشها موفق به اصلاحی چنین شدم

6166e2f73de9b.jpg

لب التواریخ (تاریخ اردلان)

خسروبن محمدبن منوچهر اردلان

کتاب لب التواریخ یا تاریخ خاندان اردلان به وسیله مرحوم خسروبیک بنی اردلان مشهور به "مصنف" و متخلص به "جوهری" یکی از نوادگان مرحوم سلیمان خان اردلان والی کردستان (بانی شهر سنندج) که در آن ایام متصدی کتابخانه خسروخان والی کردستان بود، با سبکی ادیبانه و نثری منشیانه که ویژه قرن 13 که به قرن بازگشت و رستاخیز ادبی معروف می باشد تالیف شده است. نسخه اصلی کتاب که به خط آن مرحوم و ممهور به مهر کتابخانه والی می‌باشد ماخذ چاپ این کتاب قرار گرفته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62b856c526f5c.jpg

کتاب جان نما

شیخ محمد مردوخ کردستانی

کتاب جان نما زندگی نامه خودنوشت شیخ محمد مردوخ (آیت الله کردستانی) است که در سال 1321 توسط چاپ خودکار ایران منتشر شده است

شرح حال/تک نگاری
کتاب
5f0c9a8f817e3.png

تاریخ کرد و کردستان و توابع یا تاریخ مردوخ

شیخ محمد مردوخ کردستانی

این کتاب تاریخ مفصل و عمومی کردستان تألیف شیخ محمد مردوخ (1297 ـ 1256 ش) است. بخش نخست به مباحث کلی مانند آفرینش، نژاد بشر و ریشه آریایی نژاد کردها اختصاص یافته و شامل پنج "بند "است: در قضاوت عقل بر نقل، در آفرینش بشر، در بیان نژاد بشر و ذکر قبایل بشری، در بیان نژاد آری [آریا] و قبایل آن، در قبایل و شعب آری [آریا]. در بخش دوم طی چهار "بند " تاریخ کرد و کردستان با این مقولات بررسی می‌شود: منشأ کرد، سوابق کرد (از 360تا 853ق.م؛ از 853 تا 550ق.م؛ از 550ق.م تا دوره اسلامی)، خط، زبان، مذهب و آداب کرد، جمعیت، مردم و طوایف کرد، همچنین مساحت ولایات و شهرهای کردستان. بخش سوم مروری است بر تاریخ ماد، چگونگی تاسیس، قلمرو و پادشاهان آن دودمان حکومت آریایی .آخرین بخش کتاب نیز به اوضاع عمومی و تاریخ سنه (= اردلان = سنندج) اختصاص دارد که از یک مقدمه و سه "بند "تشکیل شده است .بند اول مطالبی است درباره طوایف سنندج، مشایخ مردوخ و سلسله نسب مؤلف. در بند دوم اطلاعاتی در باب موقعیت و ویژگی‌های جغرافیایی سنندج فراهم آمده و بند سوم به معرفی حکام سنندج (اردلان و غیراردلان) از قرن هفتم هجری تا سال 1312ه‌.ش اختصاص دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب