کتابی درباره زبان و ادبیات با موضوعاتی مانند شعر، شاعر، زبان ترکی، تاریخ ادبیات و ... تبریزلی على بو کیتابیندا دؤنمینین شرطلری باغلامیندا عمومیتله تورکلرین و تورک کولتورونون اوغرادیلدیغی دورومو بسله‌یین دینامیکلری و دییشگنلری دارتیشیر. او آچیق، سئچیک و کسکین بیر بیچیمده اؤز الشدیری یاپماقدان دا قاچینماییر. تبریزلی اثرینه بو سؤزلرله باشلایار: "گؤزل تورک دیلیمیزده ایندییه کیمی بئله بیر یازی و کیتاب یازیلماییب و ندنسه میلیونلارجا فاتح و اسیر تورکون قافاسیندان بو هویت و اردم اوچون هئچ بیر دوشونجه گئچمه‌ییب و هله بوگون اولا بیلر کی بو کیتابی چوخ دا آلقیشلاماسینلار، چونکی بو کیتابدا اولان سؤزلر و موضوعلار نه سولدان آسیلیدیر، نه ده ساغدان، حالبوکی هله‌لیک بوگون تورک یا سولا وورغوندور، یا ساغا مفتون.

منابع مشابه بیشتر ...

6537db88d0450.jpg

بررسی آثار و زندگی جک لندن؛ به انضمام دو داستان کوتاه (مرتد، یک تکه گوشت)

آرتوش بوداقیان

جک لندن جزو آن دسته از نویسندگان استثنایی است که از چارچوب ملیت خود خارج شده و به تمامی بشریت مترقی تعلق یافته اند. جک لندن در آثار خود مسائل مختلف و مضامین گوناگونی را مورد بررسی قرار می دهد ولی توجه اصلی او در همه اوقات معطوف به انسان زحمتکش بوده است. به عنوان نویسنده ای دموکرات و اومانیست، لندن با رنگهایی بسیار درخشان انسان فرودست و زحمتکش را با تمامی آرزوها، رویاها، تلاش ها و رنج های جسمی و روحی اش به تصویر میکشد. در آثار برجسته لندن چهره خشن، بی رحم و ریاکار نظام سرمایه داری و سیاست های سراپا سالوسانه آن با ظرافتی هر چه تمام تر عریان شده و ارکان این نظام زیر شلاق شدیدترین انتقادات قرار گرفته است. لندن تنها چاره رهایی از جهنم سرمایه داری را در انقلاب سوسیالیستی می دید و از این نظر در زمان خود شاید تنها نویسنده ای بود که قانونمندی های روند تکامل جامعه را دریافت و آنرا در آثار خود متبلور و متجلی ساخت تصادفی نیست که ماکسیم گورکی او را به عنوان "پیشگام و پیش آهنگ ادبیات کارگری آمریکا" مورد تحسین و تمجید فراوان قرار داد...

64da2c577e78f.jpg

فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد

جان آنتونی کادن

مجموعه حاضر که نوعی فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد است براساس "واژه‌نامه اصطلاحات ادبی "اثر ج.آ.کادن، همراه با "واژه‌نامه فشرده اصطلاحات ادبی "اثر "کریس بالدیک "تدوین گردیده است .به این ترتیب، که از میان واژه‌های این دو واژه‌نامه، اصطلاحات و واژه‌های مهم و رایج به همراه واژه‌های موجود در عرصه ادبیات و نقد معاصر برگزیده شد تا به نوعی در بردارنده واژگان، مفاهیم و مباحث اصلی در حوزه ادبیات و نقد باشد .در بخش آغازین کتاب نمایه "فارسی انگلیسی " (واژگان اصلی متن با معادل فارسی) درج گردیده، سپس شرح و توضیح واژگان در بخش اصلی کتاب براساس الفبای انگلیسی فراهم آمده است.