موضوع کتاب سخنوران کاشان در مورد تذکره شعرای کاشان از سال 497 ه.ق تا امروز است که توسط علیرضا نسائی نگاشته شده است. این کتاب در سال 1374 توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان منتشر شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65d1fd695a960.jpg

صدف: تذکره سخنوران روز

داریوش صبور

ذکره در لغت به معنای «به یاد آوردن»، «پند دادن»، «یادگار»، «یادداشت» و «کتابی که در آن احوال شعرا نوشته شده باشد» آمده‌است. در تمام کتب ادبی فارسی پیش از زمان صفویه (غیر از تذکره ی دولتشاه سمرقندی)، کلمه ی تذکره به معنای یادگار، یادداشت و یادآوری به کار رفته و به‌تدریج در دوره ی صفویه به کتابی که حاوی شرح حال و آثار شعرا است اطلاق شده‌است. بعد از عصر صفوی در تمام تذکره‌هایی که در ایران تألیف شده، کلمه ی تذکره به معنای «تذکره الشعرا» ؛ یعنی کتابی که در آن ترجمه ی احوال و نمونه ی اشعار شعرا باشد ، آمده‌است و امروزه نیز به همین معنا به کار می‌رود. تذکره کتابی است که در آن شرح حال و آثار یک شاعر، یا عده‌ای از شعرا آمده باشد. معمولاً تذکره‌نویس علاوه‌بر معرفی شاعر و نقل اشعار او، به شرح حال وی نیز پرداخته و گاه درباره ی آثار و اشعار او به بحثی انتقادی می‌پردازد. بحث از چیستی شعر، بحث دشوار و به اعتباری غیر ممکن می باشد چراکه تا کنون که به اندازهء عمر آدمی- که از پیدایش شعر می گذرد- تعریف جامع و مانعی از آن صورت نگرفته است برای همین تعدادی آمده اند بسیاری از آثاری را که به زعم سر ایندگان آن، شعر محسوب می شده اند، از قلمرو شعر بیرون ساخته اند، و برخی بر عکس؛ آثاری را که سرایندگان آن، آنها را در قالب نثر ارائه داده اند، شعر به شمار آورده اند؛ و بعضی هم تفکیک مرز شعر و نثر را کار نادرست خوانده اند.

65d0d0119e306.jpg

شاعران کرد پارسی گوی

سید عبدالحمید حیرت سجادی

جمعیت مردم ایران مخلوط و حتی می توان گفت ممزوج و معجونی از طوایف ماد و پارس است که از زمانهای گذشته تاکنون بیشتر این جمعیت، به مناسبت ملایمت آب و هوا و حاصلخیز بودن اراضی محدوده سلسله جبال زاگرس در این مناطق گرد آمده و در هر شهر و دیاری متناسب با اوضاع اجتماعی محل دارای لهجه ای خاص از زبان اوستا یا پهلوی بوده که شعرا به همان لهجه خاص محلی خود شعر سروده و نویسندگان نیز مطالب مورد نظر خود را با همان زبان ارائه و عرضه کرده اند که امروز کمتر اثری از آنها برجای مانده و اگر بیشتر کنجکاوی کنیم آنها را در بایگانی راکد کتابخانه های بزرگ می یابیم...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5b7114c3e1d37.png

یادنامه صبا: گزیده‌ای از اشعار شعرای انجمن ادبی صبای کاشان

انجمن ادبی صبا یکی از محافلی بود که با بیش از نیم قرن سابقه در کاشان دایر بود و هر هفته حداقل دو جلسه شعرخوانی داشت. این کتاب سروده‌هایی از گویندگان انجمن است که به اهتمام علیرضا نسایی شاعر خوش‌ذوق انجمن گردآوری شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب