مویه‌ها و سوگ سرایی بخشی از ادبیات شفاهی مردم لرستان به شمار می‌آید که در این کتاب به سه شیوه بررسی و تشریح می‌شود ;نخست، درج هر بیت با گویش لری ;دوم آوانویسی مویه‌ها و سوم، برگردان بیت به فارسی .البته این برگردان به شعر نزدیک نیست، بلکه به گونه‌ای ساده تحریر شده است" .مویه‌های لرستان"، "موسیقی سوگواری در لرستان"، "شیوه‌های مختلف مویه خوانی"، "سوگ آواهای لری"، "سوگ آواهای لکی"، "سوگ آواهای بختیاری"، "بررسی ادبی مویه‌های لرستان " و "بررسی مضمونی مویه‌ها "از جمله مباحث این کتاب هستند .

منابع مشابه بیشتر ...

666b03b3e9963.jpg

قند پارسی (نمونه هايی از نثر فصيح نويسندگان اسلامی)

محمدرضا اسفندیاری

قند پارسی، چنانکه عنوان فرعی آن گویاست، دربردارنده نمونه هایی از نثر فصیح نویسندگان اسلامی است. انگیزه این قلمزن از فراهم کردن این کتاب همان نبودن و لازم بودن آن است. روشنتر بگوییم که اینک کتابهای متعددی در دست و برای درس است که مشتمل است بر نمونه هایی از نثر فصیح نویسندگان معاصر، اما در این کتابها نمونه ای از نثر فصیح نویسندگان اسلامی نیامده است. از این رو، و نیز به دلایل دیگری که گفته خواهد شد، نگارنده بر ان شد که عهده دار گردآوری نمونه های نثر فصیح نویسندگان اسلامی شود که حاصل آن کتاب حاضر است.

6669a1aed712a.jpg

کتاب لرستان 1 (مجموعه مقالات)

جمعی از نویسندگان

در این مجموعه سیزده مقاله درباره جنبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، رجال شناسی و ادبی منطقه و مردم((لرستان)) با این عناوین گردآمده است : ((لرستان در دایره‌المعارف اسلام/ مینو رسکی زروان لرستانی))، ((سید جعفر کشفی/ مجتبی مقدسی))، ((یک روز از زندگانی گونگادین/ عبدالکریم جربزه‌دار))، ((بازگیرها/ علیداد برزویی))، ((پیشنهاد انضمام حکومت ولایات ثلاث به ایالت بروجرد و لرستان/ غلامرضا عزیزی))، ((چهار سند تاریخی درباره دالوندها/ حمیدرضا دالوند))، ((کارگزاران لرستان/ سید فرید قاسمی))، ((وجه تسمیه تاریخی بدرآباد/ سعادت خودگو))، ((نمایش در خرم‌آباد/ هرمز زندی))، ((قدم خیر/ توکل حیدرزاده خرم‌آبادی))، ((یک ترانه لری/ شیرین وطن‌دوست))، ((سالنامه دانشسرای مقدماتی پسران بروجرد/ سید فرید قاسمی)) و ((یادگارهای ماندگار/ عبدالله آفاق)) .