این ترانه ها جمع آوری آقای داوید لوریمر انگلیسی است که در سالهای جنگ اول جهانی در کرمان بوده است، و ضمن فعالیتهای سیاسی خود، مثل بسیاری از ماموران دیگر کشورهای خارجی به مطالعات اختصاصی خود از شهرهای اطراف کویر پرداخته و چون علاقه‌ای به فولکلور کرمان داشته، این مجموعه را گردآوری کرده است. کتاب حاضر بخش ناچیز و کوچکی از فولکلور کرمان است که در سالهای 1912 ال 1914 به همت کلنل لریمر کنسول انگلیس در کرمان و همسرش گردآوری شده است. کتاب شامل بخشهای زیر است: لالایی ها، ترانه ها، بازی ها، لغزها و چیستان، آداب و عادات عامیانه، دوبیتی ها، افسانه ها.

منابع مشابه بیشتر ...

666da8f6a6b5b.jpg

قهرمانان یونان باستان

وراسمیر نوا

منظور از انتشار این مجموعه این است که برگزیده داستانها و افسانه های دلپسند ملتهای گوناگون جهان در دسترس خوانندگان ایرانی قرار گیرد. داستانها و افسانه های ملل ، آینه روح و نماینده اندیشه و بخش پر ارزشی از فرهنگ عمومی و ادبیات آنهاست. کتاب مشتمل بر دو افسانه شیرین و خواندنی درباره پیکار دلیرانه مردم سرزمین کهنسال یونان است . افسانه قوچ پشم طلایی که در آن رزم آورانی مانند هراکلس برای به دست آورن قوچ پشم طلایی که مظهر خیر و برکت است از دریاهای پر خطری می گذرد. و افسانه هفت خوان هراکلس که یادآور هفت خوان رستم خودمان است ...

665b4286d7ef7.jpg

مجموعه مقالات دومین سمینار و دهه کرمان شناسی

جمعی از نویسندگان

چنانچه استان کرمان این دیار پای زمان را به عنوان مجموعه ارزشها منظور نمائیم سخنی به گزاف نگفته ایم. در راستای این بینش و فتح بابی جهت معرفی بیشتر استان و غبارزدایی از چهره بزرگان علم و ادب به عبارت دیگر برای شناخت بیشتر ارزشهای گذشته مقایسه با وضعیت حال و اینهمه را چراغی فراراه آینده قرار دادن، مرکز کرمان شناسی راه اندازی و به عنوان نخستین گام، اقدام به برپایی سمیناری نمود که در آن قریب پانصد نفر اساتید و دانشمندان کرمان شناسی، هنرمندان ... در ان شرکت جسته سخنرانیهایی ایراد گردید که هریک در حد خود توانست گوشه های ناشناخته ای از تاریخ، فرهنگ، هنر و اقتصاد و کشاورزی ما را روشن ساخته و به عنوان اولین قدم در طی راهی طولانی مطرح گردد. بدنبال این حرکت مرکز هرسال در مهرماه و بیاد حادثه مسجد جامع دهه کرمان و یا سمیناری برگزار می نماید که در آن رجال و شخصیت های علمی برجسته ای شرکت کرده و در خصوص تاریخ پر فراز و نشیب و ارزشهای وسیع مادی و معنوی این استان سخن می گویند.