این ترانه ها جمع آوری آقای داوید لوریمر انگلیسی است که در سالهای جنگ اول جهانی در کرمان بوده است، و ضمن فعالیتهای سیاسی خود، مثل بسیاری از ماموران دیگر کشورهای خارجی به مطالعات اختصاصی خود از شهرهای اطراف کویر پرداخته و چون علاقه‌ای به فولکلور کرمان داشته، این مجموعه را گردآوری کرده است. کتاب حاضر بخش ناچیز و کوچکی از فولکلور کرمان است که در سالهای 1912 ال 1914 به همت کلنل لریمر کنسول انگلیس در کرمان و همسرش گردآوری شده است. کتاب شامل بخشهای زیر است: لالایی ها، ترانه ها، بازی ها، لغزها و چیستان، آداب و عادات عامیانه، دوبیتی ها، افسانه ها.

منابع مشابه بیشتر ...

65e47fcb0f4e9.jpg

سرود عشق

شمس آفاق نما

مولف در پیشگفتار کتاب میگوید: چون اولین اثری است از سروده های خویش که بنام سرود عشق انتشار داده ام آنرا با زبان کودکانه خود به یگانه مادر مهربان و سرچشمه الهامم تقدیم می دارم نظر به آنکه هیچ چیز و هیچ کس بی نقص نیست جز ذات اقدس الهی جل شانه الکمال از این رو خالی از نقصان نیست ...

65df3a2005233.jpg

افسانه های لری (افسانه های لری، بختیاری و شوشتری)

داریوش رحمانیان

اين مجموعه برگزيده اي است ازبيش از دويست قصه و افسانه و متل كه از اطراف و اكناف مناطق لرستان و خوزستان و بختياري و از دل دهكده هاي كوهستاني دور افتاده و عشاير و طوايف گرد آوري و ابتدا روي نوار ضبط و سپس عينا به كاغذ منتقل شده اند. در ثبت قصه ها كوشيده شده در عين آن كه داستان به فارسي روايت مي شود حال و هواي لري قصه ها حفظ شود و تكيه كلامها، تعابير و اصطلاحات و واژهاي ويژه ي لري از زبان راويان به همان صورت اصلي نقل شوند و اصالت داستان و لحن راوي خدشه اي نبيند.