راهنمای شهر شیراز کتابچه راهنمایی است که اماکن و بناهای تاریخی، بقاع متبرکه، آثار باستانی، آرامگاه شاعران و نویسندگان نامی شیراز و .... در سال 1351 توسط نشریه شهرداری شیراز منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ad3b7b340ab.jpg

تذکره هزار مزار: ترجمه شد الازار (مزارات شیراز)

عیسی بن جنید شیرازی

تذكره هزار مزار یامزارات شیراز، ترجمه‌اى است از «شد الإزار فی حط الأوزار عن زوار المزار»، اثر معین‌الدین جنید شیرازى كه به اهتمام پسر وى آقاى عیسى بن جنید شیرازى صورت گرفته است. هدف از تألیف این اثر، یاد و زیارت اهل قبور است. همین انگیزه باعث شد تا فردى از پسر مؤلف بخواهد، براى بهره‌مندى بیشتر آن را به فارسى برگرداند. او نیز به این تقاضا پاسخ داد و اقدام به ترجمه آن نمود. روش مؤلف در معرفى بزرگان و آثار آنان در قبرستان‌هاى شیراز، بر تعیین محل و موقعیّت جغرافیایى، دورى و نزدیکى مزار به شهر گذاشته شده است نه قدمت تاریخى مقام و منزلت صورى و معنوى صاحبان قبور به طور كامل. اجزاء تركیبى تذكره‌ها را مقدمّه، متن یا اصل تذكره و خاتمه تشكیل مى‌دهد كه این اثر هم بر همین منوال است، جز اینكه در اوّل كتاب، مقدّمه مصحّح، به آن اضافه شده كه بحث آن در آخر نوشته خواهد آمد. مقدّمه مؤلف، با حمد خدا و نعمت و منقبت پیامبر(ص)، ائمه(ع) و صحابه شروع و بعد به تفیصل و با استناد به احادیثى دال بر استحباب زیارت و اقدام به آن سخن مى‌گوید. او مى‌گوید زائر باید به این اصل معتقد باشد كه میّت درك و فهم دارد و با این مسأله زیارت معنى پیدا مى‌كند. پس مؤلف از علّت تقسیم كتاب خود به عدد روزهاى هفته به هفت قسمت یا نوبت كه هر قسمت یا نوبت شامل ذكر دفن شدگان یكى از قبرستان‌هاى معروف شیراز است، مى‌پردازد و مى‌گوید: چون مزارت شیراز بسیار است و هر كدام در یك محله و راه‌ها هم دور است... بر همین اساس مزارات را به عدد ایّام تقسیم نموده تا زائر به آسانى بتواند، در هر روز یا در هر شب جمعه به یكى از آنها قیام نموده و انجام دهد.

652d4541c2a90.jpg

دست‌افزار نویسندگان: راهنمای اصول شیوانویسی

جان‌بی. کارلز, رونالد زیمانسکی‌

نویسنده در كتاب حاضر، سعی دارد تا با زبانی ساده به همراه تعدادی دروس عملی و به اثبات رسیده و كارآمد، جرات و جسارتی را كه یك نو قلم به آن احتیاج دارد، به او بدهد. در واقع این كتاب، پر از نصایح عملی، تمرینات كارگاهی و روش‌های ساده است. نویسنده می‌خواهد بیاموزد كه؛ روی كاغذ "حرف بزنید" و آن‌چه قصد گفتنش را دارید، كشف كنید و به ذهن خود نظم و ترتیب داده و از پراكندگی آن اجتناب كنید. كتاب به پنج بخش تقسیم شده است كه به مباحثی چون، نوشتن در برابر حرف زدن روی كاغذ، نویسندگی در مقابل بازنویسی و...