یکی از مزارات معروف شهر بزرگ و باستانی قاهره مشهد مقدس سیده نفیسه دختر حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب (ع) می‌باشد، این روضه منوره بیش از هزار و دویست سال است زیارتگاه اهالی مصر بوده و دوستان اهل بیت پیغمبراکرم (ع) در آن مقام مقدس و مکان پاک به عبادت و پرستش خدواند متعال می‌پردازند.سیده نفیسه از بانوان فاضل و زاهد بود که به همراه شوهرش اسحاق موتمن فرزند امام جعفر صادق (ع) در مصر زندگی میکرد. سیده نفیسه در هنگام اقامت خود در مصر مورد توجه مسلمانان قرار داشت و بعد از وفات نیز در همان جا به خاک سپرده شد. نگارنده در سال 1353 مزار سیده نفیسه را زیارت کردند. و چون تاکنون کتاب و رساله ای به زبان فارسی در حالت و خصوصیات این بانوی بزرگ نوشته نشده بود نگارنده رساله ای به این مضمون نگاشت تا حالات او بر همگان روشن شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6623dcd2e2e7c.jpg

عرفان ایران - جلد 17

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، عید مبعث از دکتر نورعلی تابنده؛ تصوف علوی از شهرام پازوکی، فریتهوف شوئون و معنای زیبایی از سعید بینای مطلق؛ تاملی در باب معنای روحانی کار از سیدحسن آذرکار؛ کرامات اولیا در آثار مولانا از محمدابراهیم ایرج پور؛ مجموعه مزار شاه نعمت الله ولی از مهراد قیومی بیدهندی، در قسمت معرفی کتاب تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده از دکتر عادل نادرعلی و ترجمه حسینعلی کاشانی بیدختی معرفی شده است.

6623c8be0966c.jpg

عرفان ایران - جلد 14

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، مقاله رویت ماه از دکتر نورعلی تابنده؛ عید رمضان از نورعلی تابنده؛ وحدت در کثرت و کثرت در وحدت از سیدمصطفی آزمایش، چرا سنت گرا نیستم؟ از محمد لگن هاوزن، ترجمه منصور نصیری؛ خواب و تعبیرخواب: بخش دوم از سیدحسن امین، در قسمت یادنامه، به مختصری از شرح احوال حاج علی تابنده محبوب علیشاه پرداخته شده، نکات و تذکرات فقری از حاج علی تابنده؛ عشق و شهادت از حاج علی تابنده، در قسمت معرفی کتاب؟، قلب اسلام از سید حسین نصر توسط حسین خندق ابادی معرفی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

649c4f28cce0d.jpg

فرهنگ خراسان: بخش طوس: مشهد مقدس، نوقان، طاهران، تبادکان و رادکان (جلد 7)

شیخ عزیزالله عطاردی

(از مجموعۀ 7 جلدی)در آخرین جلد از بخش نخست مجموعه "فرهنگ خراسان"، شرح حال و آثار و اقدامات 351نفر از مشاهیر و رجال علمی سیاسی، تاریخی، مذهبی، اجتماعی و ادبی مشهد، از نیمه حرف "م "تا "ی "آمده که برخی از آنان عبارت‌اند از :محمد بن حسن ابو جعفر طوسی (شیخ الطائفه)، محمد بن حسین عاملی (شیخ بهاء‌الدین)، محمد بن علی ابو جعفر صدوق (شیخ صدوق)، محمد بن علی عمادالدین، محمد تبادکانی، محمد بن محمد خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد غزالی طوسی، محمود جم، محمود حلبی مشهدی، محمود خان ناصرالملک، سلطان محمود غزنوی، محمود فرخ، محی‌الدین طوسی، مرتضی مطهری، مرشد قلی خان، مسعود میرزا ظل‌السلطان، مسیح تهرانی، ملکشاه سلجوقی، منوچهر اقبال، موسوی عزالدین زنجانی، مهدی غروی اصفهانی، مهدی خراسانی واعظ، نادرشاه افشار، ناصرالدین شاه، نورالله شوشتری، واعظ طبسی، هارون الرشید، هاشم نجف‌آبادی، یعقوب لیث صفاری، و یونس اردبیلی .صفحات پایانی به فهرست منابع، فهرست مطالب و نمایه اسامی اختصاص دارد .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
613f0e5482896.png

تاریخ آستان قدس رضوی (جلد دوم)

شیخ عزیزالله عطاردی

در این کتاب بعد از ذکر مباحثی مقدماتی چون اسلام در خراسان، اوضاع اجتماعی خراسان، مذاهب و فرق در این منطقه و ....، در بخش اول به آستان قدس رضوی پرداخته شده و درباره جنبه‌های مختلف آن مباحثی مطرح شده است؛ از قبیل ضریح‌های حرم، توسعه حرم، محراب‌های حرم، کتیبه‌های حرم، رواق‌های حرم و .... . در بخش دوم به اداره اماکن متبرکه در آستان قدس رضوی پرداخته شده است. بخش سوم کتاب اختصاص به بررسی مراکز علمی، فرهنگی و هنری آستان قدس دارد. در بخش چهارم این کتاب مؤسسات درمانی و بهداشتی آستان معرفی شده‌اند. صنایع و کارخانجات آستان قدس در بخش پنجم کتاب آورده شده‌‌اند. بخش ششم کتاب اختصاص به بررسی کشاورزی و دامداری در آستان قدس دارد. مبحث موقوفات رضوی در بخش هفتم آورده شده است. درباره خدمات و عمران مجموعه آستان قدس در بخش هشتم سخن گفته شده است. در خاتمه کتاب نیز از مسجد جامع گوهرشاد و ویژگی‌های آن به لحاظ کتیبه‌ها، گلدسته‌ها و .... مباحثی مطرح شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب