جنتی عطایی، خود درباره این اثر می گوید: «فاخته دهان دوخته را من بر اساس زندگی محمد فرخی یزدی نوشته ام. بنابراین اسناد و مدارک گوناگون را از نظر گذرانده ام. با این همه آنچه باید گفته شود این است که این یک متن نمایشی است و نه یک تحقیق یا تک نگاری. اسامی تا آنجا که می شد و در دست است، وقایع تاریخی و رویدادها، همه تا آنجا که اصول نمایش و امکانات اجرائی تئاتر اجازه می داده، حقیقی و مستند است. از "کیهان و اطلاعات" آگاهانه استفاده شده اگرچه قبل از تاسیس، به طور کلی چه در مورد زبان و چه در مورد شخصیت ها سفری تاریخی از "دیروز تا امروز" خواستمند بوده. موضع گیری ها و مرزبندی های شخصی فرخی با فرقه ها و افراد و احزاب الزاما مورد موافقت من نیستند. "همدم" شخصیتی است که من آن را از خلال شعرهای فرخی بیرون آورده و بازسازی کرده ام. تغیراتی در "حسین" هست که ممکن است با آنچه بوده تطبیق نکند و مواردی از این دست شاید در طول متن وجود داشته باشد که مهم نیست، چراکه همان طور که گفتم قصدم یک تحقیق تاریخی نبوده و این به عهده متخصصین است.» این نمایشنامه در سال 1363 توسط انتشارات شما در شهر لندن کشور انگلستان منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64fc6ea985b4e.jpg

فرهنگ تئاترها و نمایشهای تلویزیونی

عباس جهانگیریان

“فرهنگ تئاترهای تلویزیونی” شامل مجموعه ای از آثار پخش شده از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰ بوده که از سوی اداره کل آموزش و پژوهش سیما انتشار یافته است. فهرست نمایش های تلویزیونی آمده در این کتاب بر پایه سال تولید چینش شده است و مؤلف نیز در آغاز آن گذری بر روند تولید تئاتر تلویزیونی داشته است. مقدمه این کتاب را داریوش مؤدبیان نوشته و در بخشی از آن آورده است: “تئاتر تلویزیونی از گونه برنامه های تلویزیونی است و نه از انواع تئاتر به معنای صحنه ای آن. تئاتر تلویزیونی به هر شکل و نوعی که باشد بیشتر به تلویزیون تعلق دارد و به آن نزدیک تر است.”

633aef13781bd.png

فرهنگ لغات و اصطلاحات اشعار فرخی یزدی

غلامرضا محمدی

فرخی یزدی به چنان درک و شناختی از به‌کارگیری اصطلاحات و تعبیرات نوین در غزل سیاسی دست یافته بود که غزل‌هایش با وجود روانی و زلالی، سهل ممتنع به نظر می‌آمد؛ از این‌رو جای آن دارد که واژگان و اصطلاحات ناب اشعار او گردآوری شود که در این کتاب به این مهم اقدام شده است. در این کتاب تقریباً کلیه اصطلاحات، ترکیبات، تعبیرات، واژه‌های خاص و تمثیلات از خلال اشعار او گردآوری شده و آنگاه با استفاده از فرهنگ‌های رایج به جستجوی معانی و توضیح آنها پرداخته شده است.