614c36d215dc0.png

علم قدیم و تمدن جدید؛ مشتمل بر: اقلیدس و زمان او، بطلمیوس و زمان او، پایان علم و فرهنگ یونانی

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابخانه طهوری تاریخ چاپ: ۱۳۳۴ هجری شمسی زبان: فارسی

سارتن در این کتاب سیر تمدن یونانی طی چهارده قرن، از قرن نهم پیش از میلاد مسیح تا قرن پنجم میلادی را مورد مداقه قرار داده و کوشیده است تا تأثیر علم قدیم را در تمدن درخشان کنونی نشان دهد. مؤلف نخست به تشریح وضع اجتماعی زمان اقلیدس پرداخته و تأثیر آن مرد بزرگ را در محیط علمی اسکندریه بررسی کرده و بعد از اشاره به کارهای علمی که در زمان وی می‌شده، به شناساندن کتاب «اصول» او توجه نموده است. پس از آن به بیان تنوع فرهنگ ادوار قدیم پرداخته و محیط اجتماعی و علمی عصر طلایی رومی را مجسم کرده و زمینه را برای کارهای علمی بطلمیوس فراهم آورده و نقوذ ابرخس را در کارهای وی نشان داده و از آن پس دوره‌ای که دانش یونانی در لباس زبان لاتینی جلوه‌گری آغاز کرده در پیش چشم خواننده گسترده است. قسمت سوم کتاب مختص بیان شرح انحطاط و افول و غروب خورشید دانش یونانی است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ccc0bc21798.jpg

هفت اقلیم (اقلیم ششم و هفتم)

امین احمد رازی

هفت اقلیم اطلاعات تاریخی، بیوگرافی و توپوگرافی گسترده ای را ارائه می دهد و بر اساس ایده قدیمی «هفت اقلیم» مرتب شده است، یعنی تقسیم عمده جهان بر اساس عرض جغرافیایی بر اساس نظرات بطلمیوس. در این اثر ۱۵۶۰ تعداد زندگی نامه موجود است و شامل جزئیات بیشتری از آنچه در لباب الالباب یا تذکرة الاولیاء یافت می شود است. این اثر همچنین نمونه‌هایی از شعر و نثر دارد که در جای دیگر ثبت نشده است. اقلیم اوّل: یادکرد یمن و بلاد الزّنج و نوبه و چین اقلیم دوم: یادکرد مکّه و مدینه و یمامه و هرمز و دکن و... اقلیم سوم: یادکرد عراق و بغداد و کوفه و نجف و... اقلیم چهارم: یادکرد خراسان و بلخ و هرات و جام و مشهد و ... اقلیم پنجم: یادکرد شروان و گنجه و خوارزم و ماوراءالنهر و ... اقلیم ششم: یادکرد ترکستان و فاریاب و روسیه و ... اقلیم هفتم: یادکرد بلغار و سقلاب و یأجوج و مأجوج

650c3eb143768.jpg

تاریخ فلسفه در دوره انتشار فرهنگ یونانی و دوره رومی

امیل بریه

در تاریخ فلسفه چنان‌که سقراط را منشأ نهضت فکری مخصوصی که به فلسفه مفاهیم کلی موسوم است می‌دانند، تعدادی از حوزه‌های دیگر فلسفی همان عصر را که به حوزه‌های سقراطی معروف است نیز به همین حکیم منسوب می‌دارند. اصحاب این حوزه‌ها اگرچه مجادلاتی با یکدیگر داشتند، همگی در مخالفت با پیروان فلسفه مفاهیم کلی جازم بودند. در این کتاب در هشت فصل درباره تاریخ فلسفه در دوره انتشار فرهنگ یونانی و دوره رومی سخن گفته است؛ عناوین فصول بدین ترتیب است: سقراطیان، حوزه رواقی قدیم، حوزه اپیکوری در قرن سوم قبل از میلاد، وعظ اخلاقی و مذهب شک و آکادمیای جدید در سده‌های دوم و سوم ق.م، جریان افکار در قرن اول قبل از میلاد، جریان افکار در دو قرن اول میلادی، گسترش حوزه نوافلاطونی، فرهنگ یونانی و دین مسیح در قرون اولیه میلادی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6076d59be0a6a.png

سرگذشت علم

جرج سارتن

تاریخ علم رشته‌ای از تاریخ است که به بررسی چندوچون تغییر درک انسان از دانش و فناوری در درازنای هزاره‌ها می‌پردازد و اینکه چگونه این درک دستیابی به فناوری‌های نوین‌تر را برای ممکن کرده است. دوره‌های اساسی پیشرفت علم را می‌توان به چهار دوره اساسی تقسیم کرد. این دوره‌ها خود به دوره‌های دیگری تقسیم می‌شوند که عبارتند از: دوره یونانیان ـ اسکندرانی، دوره انقلاب علمی در قرن هفدهم، دوره مادی‌گرایی در قرن نوزدهم، و دوره نوین. در این کتاب نگارنده بر آن است تا ذیل مقالات گوناگون، خواننده را با سیر اجمالی علوم از آغاز تا امروز آشنا سازد. در این مقالات، مؤلف ارتباط علم با هنر، دین، صنعت و تکنیک را بازنمایی می‌کند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب