این کتاب سالشمار تاریخی یزد است. دربردارنده و برشمارنده عمده وقایع و حوادثی که بر یزد، این شهر تاریخی و باستانی، گذشته است از هر چه خوب و بد، تلخ و شیرین و زشت و زیبا بوده است. در تاریخ یزد، که نسبت به بسیاری از سالها و برخی از قرنهای آن در بی‌خبری صرف هستیم و سکوت و خاموشی در تاریخ وجود دارد می‌توان از توجه بیشتر به وقایع بر زوایا و خفایای فراموش شده وقوف یافت. این کتاب به راهنمایی آقای ایرج افشار مدون شد و توسط اکبر قلمسیاه در سال 1370 تدوین و تنظیم شده است

منابع مشابه بیشتر ...

6496e25d6784f.jpg

فرهنگ مردم بهاباد (واژه نامه گویش بهابادی و تاریخ بهاباد)

سیدعلی رضوی بهابادی

"بهاباد "یکی از بخش‌های شهرستان بافق در استان یزد است .کتاب حاضر تحقیقی است درباره تاریخ و فرهنگ و گویش مردم بهاباد که در دو بخش تنظیم شده است . بخش نخست در بردارنده مشخصات جغرافیایی و پیشینه تاریخی بهاباد از نیمه دوم قرن چهارم هجری قمری تا اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار است .در قسمت پایانی این بخش، مطالبی از قول کهنسالان و دانایان درباره کلانتری‌های بهاباد و مکتب خانه‌ها و مدارس، نیز مطالبی در معرفی مشاهیر بهاباد و ابنیه تاریخی این محل آمده است .در بخش دوم، ابتدا چند ویژگی زبانی گویش بهابادی و پس از آن لغات، اصطلاحات، امثال و برخی آداب و رسوم ذکر شده و در پایان این قسمت عکس‌هایی از بناهای تاریخی و برخی از رجال و چند سند تاریخی آورده شده است .

648dd515b289c.jpg

با کاروان تاریخ (مروری بر تاریخچه سیر و سیاحت در ایران از باستان تا امروز)

مسعود نوربخش

کتاب حاضر مشتمل بر چهارده فصل و دهها عنوان موضوعی و عکسها و تصاویر تاریخی است که هر کدام معرف حال و هوا و ویژگیهای سیر و سفر و اماکن تاریخی و دیگر جاذبه های دیدنی ایران در مقاطعی از تاریخ گذشته و معاصر این مرز و بوم است. فصول نخستین کتاب به سیر و سفرهای دوران باستان می پردازد و پس از سیری همه جانبه در مسافرتها و ایرانگردی های ادوار پیش از اسلام و سیر تکوینی آنها در دوران پس از اسلام در فصل پایانی آن جاذبه های جهانگردی در ایران معاصر که از نظر جلب جهانگردان خارجی و به ویژه رشد ایرانگردی و به عبارتی توسعه صنعت جهانگردی کشور اهمیت فراوان دارد مورد بررسی قرار گرفته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

608a7e9969646.png

دیوان شارق یزدی

میرزا غلامحسین شارق ملقب به شارق الملک، یکی از شاعران و خوشنویسان یزد در دوره معاصر است که حدود سال 1226 شمسی در یزد تولد یافته و در هفتم آبان 1307 در همان شهر درگذشته است. شارق در دوران حیات خودش مجموعه اشعارش را با خطی خوش تدوین کرده بود که این دیوان از روی همان نسخه تصحیح شده است. در ابتدای کتاب نیز زندگانی و شرح حال شاعر به قلم فرزند شارق آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب