6162ed65b2788.jpg

صورت جراید ایران و جرایدی که در خارج ایران به زبان فارسی طبع شده است

تاکنون درباره مطبوعات و به قول قدیمیها "جراید" ایران چه از وجه تاریخی، چه از نظر کمی و چه از لحاظ کیفی و محتوایی، تحقیقات متعدد انجام گرفته است. اما قدیم‌ترین و اولین کاری که در این زمینه انجام گرفته است، تحقیقی است به نام صورت جراید ایران و جرایدی که در خارج ایران به زبان فارسی طبع شده است که به وسیله هیاچنت لویی رابینو در سال 1329 ه.ق فراهم آمده و در همان سال در رشت چاپ شده است و روایت فرانسوی آن نیز چندی بعد در فرانسه منتشر شده است. نسخه‌های این دفتر که در حقیقت نخستین اثر مستقل تحقیقاتی درباره مطبوعات ایران است از میان رفته‌اند و نایاب هستند. در سال 1373 سید فرید قاسمی کتاب را تصحیح کرده و توسط مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6543be9755f5f.jpg

کتاب و مطبوعات در ایران

مرکز آمار ایران

مرکز آمار ایران در تعقیب هدفهای خود در معرفت بر احوال جامعه از دیدگاههای مختلف، با تعیین سال 1972 به عنوان سال کتاب از طرف یونسکو (سازمان تربیتی و علمی و فرهنگی سازمان ملل) مناسبتی به دست آورد تا در زمینه کتاب و مطبوعات مطالعه ای به عمل آورده و نتایج آنرا برای سنجش ظرفیت و ساخت فرهنگی جامعه در اختیار سازمانهای مربوط، علاقمندان و اهل کتاب قرار دهد. نشریه حاضر حاصل کوشش مرکز آمار ایران در نیل به چنین هدفی می باشد.

648f19368e6ec.jpg

راهنمای مطبوعات ارمنی در ایران و جهان به سال 1968- 1347

ماری اوختنس

چهارصد و پنجاه و شش سال پیش، یعنی شصت و دو سال پس از انتشار نخستین کتاب چاپی دنیا بوسیله مخترع نامی گوتنبرگ ارمنیان اولین کتاب چاپی خود را به زبان ارمنی در هلند منتشر ساختند. در آن زمان بسیاری از ملل اروپا و جهان هنوز کتاب چاپی نداشتند. یکصد و بیست و نه سال بعد، یعنی در سنه 1020 خورشیدی برابر با 1641 میلادی ارمنیان ایران چاپ نخستین کتای چاپی ایران و خاورمیانه را در جلفای اصفهان به زبان ارمنی به اتمام رسانده و در دسترس جامعه ارمنی زبان ایران و جهان قرار دادند. بدینسان، ارمنیان اندکی پس از اختراف چاپ در جهان به سال 891 خورشیدی برابر با 1512 میلادی بر کار چاپ نشریات ارمنی زبان متناوبا و با وقفه های نسبتا طولانی ادامه داشت تا اینکه به سال 1794 در شهر مدرس هندوستان اولین روزنامه ارمنی تحت نام "آزدارار" چاپ و انتشار یافت. اگرچه عمر این روزنامه دیری نپائید ولی بنیان مطبوعات ارمنی برای همیشه نهاده شد. پیداست که مطبوعات ارمنی مختص هندوستان و آسیا نبود و به سبب پراکندگی ارمنیان در پهنه دنیا از همان آغاز جنبه جهانی داشت و هنوز هم دارد. در ایران مطبوعات ارمنی زبان بطور مرتب از سال 1894آغاز و تا به امروز چاپ آن ادامه دارد. برای آگاهی بیشتر خوانندگان فهرست وار، اسامی نشریات ارمنی زبان تهران و ایران را از 74 سال به این طرف در کتاب معرفی میشود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61b74e98e9954.jpg

تاریخ گیلان و دیلمستان

تاریخ گیلان و دیلمستان، کتابی تاریخی به فارسی از قرن نهم، اثر سید ظهیرالدینِ مرعشی است. این اثر ظاهراً قدیمترین تاریخ محلی به جا مانده درباره حکومت خاندان کیاییان در گیلان و دیلمستان است. تاریخ گیلان و دیلمستان شامل مقدمه و شش باب است که هر باب چند فصل دارد. مؤلف در آغاز کتاب پس از سپاس خدا، به ضرورت علم تاریخ اشاره کرده و آن را پیش درآمد سایر علوم دانسته‌است. سپس در مقدمه اصطلاحات رایج بین مردم گیلان و دیلمستان را شرح داده‌است. این بخش از کتاب در تنها نسخه خطی موجود، وجود ندارد. مطالب شش باب کتاب به ترتیب عبارت اند از: رویدادهای این سرزمین قبل از حکومت کیاییان و نیز رسوم مردم گیلان (از این باب اثری بر جا نمانده)؛ آغاز خروج سید امیر کیای ملاطی و رخدادهای دوره حکومت او؛ شرح کشمکشهای امیران بیِه پس (ناحیه غربی گیلان) و بیِه پیش (ناحیة شرقی گیلان) و وقایع حدود ۷۸۱ تا ۷۹۷؛ دورة حکومت سید رضی کیا (۷۲۹–۷۹۹) و کارکیا سید محمد اول (۸۲۹–۸۳۷)؛ رویدادهای حکومت کارکیا ناصر کیا (۸۳۷–۸۵۱) و برادرش کارکیا امیر سید احمد و پسرش، کارکیا سلطان محمد دوم، و منازعات میان مدعیان حکومتِ کیاییان مانند سید داوود کیا؛ و شرح وقایع دوره حکومت سلطان محمد دوم. مرعشی پس از باب ششم، وقایع ۸۸۱–۸۹۴ یعنی آخرین سالهای حکومت سلطان محمد دوم و پسرش، کارکیا میرزا علی، را نوشت و آن را باب هفتم نامید که شامل چند فصل است، هرچند در مقدمه اش از این باب نامی نبرده‌است. مرعشی در تألیف کتاب هنگام استفاده از دست نوشته‌هایی که قبلاً جمع شده بود، اگر در مطلبی شبهه‌ای می‌یافت به تحقیق می‌پرداخت و چنانچه در جستجوی شفاهی به نتیجه نمی‌رسید، از دست نوشته‌های سید محمدبن سید مهدی حسینی بهره می‌برد. مرعشی که از امیران دربار کیاییان، و شاهد بسیاری از رویدادهای آن دوره بوده، گاهی با نگاهی انتقادی نظر خود را بیان کرده‌است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب