6164339aa376b.jpg

عطار در مثنوی های گزیده او و گزیده مثنوی های او

مکان چاپ: تهران ناشر: امیرکبیر تاریخ چاپ: ۱۳۴۷ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب حاضر توسط مهدی حمیدی به نگارش درآمده است. کتاب شامل دو قسمت است، قسمت اول در مورد عطار و مثنوی‌های گزیده او و گزیده مثنوی‌های او و قسمت دوم شامل چند مثنوی عطار است که نویسنده درنگارش این مقاله مورد استفاده قرار داده است. در قسمت دوم، از هر مثنوی (منطق‌الطیر، اسرار نامه، الهی نامه، مصیبت نامه ) عالی‌ترین قطعات آن انتخاب شده است. کتاب در سال 1347 نوشته و توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b64442b7351.jpg

قصیده تائیه دعبل خزاعی

محمدباقر مجلسی

قصیده تائیه، بلندترین قصیده دعبل خزائی است که سبب شد تا دعبل، شهرتی عالم‌گیر را کسب نماید. تعداد ابیات این قصیده، ۱۲۳ بیت و به زبان عربی است. نام این شعر، علاوه بر قصیده تائیه، به مدارس الآیات یا تائیه دعبل شهره است. وی ۱۵ قصیده سروده است که یکی از قطعه شعرهای او با تاء شروع می شود

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

631f0785e9d93.jpg

یک علم در یک مقاله، علم بیان

مهدی حمیدی

علم بیان علمی است که از طرق چهارگانه ای که میتواند برای ادای مقصودی واحد انتخاب شود گفتگو میکند. مقاله "یک علم در یک مقاله"، در مورد علم بیان از دکتر مهدی حمیدی است که در نشریه خرد و کوشش شماره اول، دوره هفتم در تابستان 1357 به چاپ رسیده است

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب
5f21bc72cf43a.png

عروض حمیدی

مهدی حمیدی

نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است: «من این کتاب را برای آن نوشته‌ام که عمرها در خواندن عروض ضایع نشود و شعرها از دشواری عروض منحرف نگردد. من این کتاب را برای آن نوشته‌ام که خواننده شعر فارسی، بی‌سابقه‌ای از علم عروض، به عمیق‌ترین و مرموزترین نکات اوزان پی ببرد و آنچه را که با مدد استادها و به صرف سال‌ها نمی‌آموخت، بی‌مدد استاد و به صرف چند ساعت بیاموزد».

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب